NYE BRILLER: Snapchat lanserer nye solbriller med innebygd kamera. Foto: Snap Inc.
NYE BRILLER: Snapchat lanserer nye solbriller med innebygd kamera. Foto: Snap Inc.Vis mer

Slik er Snapchat Spectacles 2.0

Lanserer nye briller selv om de første aldri slo an

Bedre, men dyrere enn originalen.

I fjor vår var Snapchat Spectacles den store snakkisen. Solbriller som kunne ta video som ble lastet opp til Snapchat, og som til å begynne med bare var å få kjøpt via utvalgte salgsautomater i USA.

Etter hvert åpnet Snapchat for nettsalg, også i Norge. Men selv om det var mye «hype» rundt brillene, solgte de ikke mer enn rundt 150.000 eksemplarer.

I tillegg viste det seg at de som kjøpte brillene, ikke brukte dem spesielt lenge.

Ifølge Business Insider skal mindre enn halvparten av ha fortsatt å bruke dem en måned etter å ha kjøpt dem.

Likevel lanserer de nå en ny og forbedret versjon av Spectacles, andregenerasjon - eller 2.0 om du vil.

Tre hovedforbedringer

Sammenliknet med forgjengeren er de nye brillene:

  • Tynnere, og etuiet er også mindre. Ifølge The Verge gjør det at de føles mer som solbriller enn et ansiktskamera.
  • Kjappere. Overføringshastigheten fra brillene til mobilen skal være tre til fire ganger raskere. Dette skal ha vært et av de store ankepunktene mot originalen. Overføringsprosessen skal dog være den samme som før; du må logge deg på et eget WiFi-nett for Spectacles og importere innhold manuelt.
  • Vanntette. Du skal kunne ta dem med i vannet, ned til én meters dyp i 30 minutter. Etuiet tåler for øvrig også vann.
TRYKK FOR Å SNAPPE: For å bruke Spectacles, må du trykke på knappen øverst på venstre side av brillene (når du har de på). Foto: Snap Inc.
TRYKK FOR Å SNAPPE: For å bruke Spectacles, må du trykke på knappen øverst på venstre side av brillene (når du har de på). Foto: Snap Inc. Vis mer
TRE FARGER: De nye Snap-brillene kommer i rød, svart og blå - og du kan også velge mellom to typer glass. Foto: Snap Inc.
TRE FARGER: De nye Snap-brillene kommer i rød, svart og blå - og du kan også velge mellom to typer glass. Foto: Snap Inc. Vis mer

Ta bilder

I tillegg skal det også være mulig å ta bilder med de nye Snap-brillene, ikke bare video, som med forgjengeren.

Både bilder og video skal dessuten være i høy oppløsning i stedet for standardoppløsning. Ifølge The Verge er bildeoppløsningen 1642 x 1642, mens videooppløsningen er på 1216 x 1216.

LADE-ETUI: Du lader Snapchat-brillene i etuiet, som har en spesiell magnetisk ladekabel. Foto: Snap Inc.
LADE-ETUI: Du lader Snapchat-brillene i etuiet, som har en spesiell magnetisk ladekabel. Foto: Snap Inc. Vis mer

Brillene er også utstyrt med en ekstra mikrofon, slik at det skal bli lettere å få med seg hva som blir sagt i samtaler.

Ifølge The Verge er batteritida den samme som på originalversjonen, noe som vil si at du skal kunne ta rundt 70 videosnapper på én lading. Du kan lade brillene i etuiet opptil fire ganger før også det trenger strøm.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I salg i Norge

De nye Spectacles-brillene er tilgjengelig for nordmenn i Snapchats egen nettbutikk. Prisen ligger på 175 euro, cirka 1.700 kroner. Det er 25 euro mer enn førstegenerasjonsmodellen.

Frakt er gratis, og dersom vi forstår Snap Inc. riktig, er prisene inkludert norsk merverdiavgift, slik at du slipper å tenke på fortolling.

Selskapet skriver følgende i sine salgsvilkår:

«Hvis bestillingen er underlagt merverdiavgift eller andre statlige avgifter, vil dette bli inkludert i prisen som vises i kassen.»

Skulle du likevel ende opp med et fortollingskrav, er det greit å vite at du da kan ha mulighet til å klage inn kravet.