Fri data fra Chilimobil

Kundene raser mot mobilselskapet: – Må skru av og på telefonen for mer mobildata

– Ny løsning kommer, svarer operatøren.

KRITISERES: Chilimobil-kunder klager etter nye mobildatakrav. Foto: Martin Kynningsrud Størbu.
KRITISERES: Chilimobil-kunder klager etter nye mobildatakrav. Foto: Martin Kynningsrud Størbu.Vis mer

I oktober ble mobiloperatøren Chilimobil pålagt av Nkom (Norsk kommunikasjonsmyndighet) å endre abonnementet «Fri Data». Endringene ble annonsert i november og innebar blant annet deling av mobildata med andre enheter samtidig som prisen ble oppjustert til 499 kroner.

En annen ting Chilimobil innførte var at så fort kundene har brukt 5 gigabyte med mobildata, må de bekrefte via SMS for å få tilgang til nye 3 gigabyte. Dette for å hindre at tjenesten misbrukes.

Nå viser det seg at kundene også må starte telefonen på nytt, eller aktivere og så deaktivere flymodus, før de får mer mobildata. I tillegg er det flere kunder som er blitt informert om at de har brukt opp datakvoten og er blitt overført til et annet abonnement.

Det var Tek.no som først rapporterte om saken.

Dette er en av flere som klager på Chilimobil på Facebook. Foto: Skjermdump
Dette er en av flere som klager på Chilimobil på Facebook. Foto: Skjermdump Vis mer

Misfornøyde kunder

Chilimobils Facebook-side er det flere kunder som gir selskapet det glatte lag. En kunde har også tatt kontakt med Dinside og skriver følgende:

«Nye løsningen til Chilimobil er begrense til 5gb om dagen med påfyll 3gb med omstart av mobil for nye pakker. I tillegg sorterer de ut kunder til dårligere avtaler som bruker uønsket høy data denne mnd. (Rundt 20% av nåværende begrensing på 1 tb).»

I en e-post til Dinside forklarer Chilimobil-sjef Lars Ryen Mill at de, etter myndighetens krav om å tilby deling, har et behov for å sikre at forbruket er personlig.

«Som du vet, så har øvrige aktører i Europa innført tilsvarende vilkår om at når du har brukt en viss mengde data på én dag, fyller du enkelt på med mer data ved å få nye kvoter, uten ekstra kostnad. Man fyller på ved å sende en enkel sms. Kunden kan fylle på så mange ganger den vil, uten at det koster noe ekstra», skriver han i e-posten.

Ny løsning kommer

Chilimobil-sjefen forsikrer om at kundene ikke trenger å starte telefonen på nytt, men at det holder med å aktivere/deaktivere flymodus. Han lover at en ny løsning er på plass på nyåret.

På spørsmål om kunder som sier at har mottatt SMS om at de har brukt opp datakvoten, forklarer Mill at det er et fåtall av kundene som har fått en slik SMS.