ULOVLIG: Forbrukertilsynet reagerer på bruken av fri data hos Telia og Chilimobil. Foto: Forbrukertilsynet
ULOVLIG: Forbrukertilsynet reagerer på bruken av fri data hos Telia og Chilimobil. Foto: ForbrukertilsynetVis mer

Fri data-abonnement

- Kan ikke markedsføres som fri data

Forbrukertilsynet ut mot Telia og Chilimobil.

Forrige uke introduserte Telia det nye abonnementet Telia X og under parolen «bruk mobilen uten begrensninger». Operatøren er ikke alene om å tilby det de omtaler som fri data, Chilimobil har gjort det i lang tid, men Forbrukertilsynet mener denne markedsføringen er villedende.

Må komme tydeligere frem

– Det har vært stor etterspørsel fra forbrukerne om mobilabonnement med ubegrenset data, og forbrukerne velger ofte abonnement basert på mengde inkludert data. Da må det komme tydelig frem hva avtalen innebærer, slik at man ikke blir lurt, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, i en pressemelding forrige uke.

Forbrukertilsynet mener at abonnementene ikke er så ubegrensede som markedsføringen skal ha det til, og viser blant annet til at Telia nedjusterer hastigheten til 3 Mbit/s når man har brukt 40 GB i løpet av en måned.

Forrige uke gjorde Chilimobil flere endringer på Fri Data-abonnementet og innførte blant annet en liknende begrensning. I dette tilfellet nedjusteres hastigheten til 3 Mbit/s etter man har brukt 5 GB i løpet av en dag.

Vil gå i dialog

På bakgrunn av dette ber Forbrukertilsynet at de to mobiloperatørene endrer markedsføringen slik at det kommer tydelig frem at abonnementene ikke tilbyr ubegrenset datatrafikk.

–Mobiltilbyderne kjemper om kundene ved å tilby mest mulig mobildata, og vi må derfor sette noen premisser på hva selskapene kan si i markedsføringen sin, sier Haugseth i pressemeldingen.

Håkon Lofthus, leder for Telia Privat. Foto: Telia
Håkon Lofthus, leder for Telia Privat. Foto: Telia Vis mer

Overfor Nettavisen sier Telia-leder Håkon Lofthus at de mener at de ikke har villedet noen av kundene sine og at de ved lanseringen av Telia X ønsker å være åpne og ærlige om hva produktet er og ikke er.

- Nettopp dette har vi fått gode tilbakemeldinger på fra våre kunder hittil, sier han til nettstedet.

Lofthus legger til at de håper å føre en god dialog med Forbrukertilsynet i denne saken.

Chilimobil sier de har mottatt brevet fra Forbrukertilsynet og at de vil gjøre endringer.