Samsung Galaxy S10+ vs Huawei Mate 20 Pro:

Kameraduellen ingen vil tape

Vi har sammenlignet kameraet på Samsungs nye flaggskip mot Huaweis toppmodell.

TO AV DE ALLER BESTE: Vi har testet kameraet i Samsungs nye Galaxy S10+ mot Huaweis toppmodell, Mate 20 Pro. Foto: Pål Joakim Pollen
TO AV DE ALLER BESTE: Vi har testet kameraet i Samsungs nye Galaxy S10+ mot Huaweis toppmodell, Mate 20 Pro. Foto: Pål Joakim PollenVis mer

I forkant av mobilmessen i Barcelona i år lanserte Samsung ikke bare to, men tre nye telefoner i S10-serien. Den gjeveste av dem: S10+, som vi har brukt den siste uka.

Vi trenger litt mer tid med telefonen før vi publiserer den endelige testen, så den kan du forvente i neste uke, men i mellomtiden tenkte vi å dele våre erfaringer med kameraet, der vi har tatt en rekke bilder side om side med en av de aller beste konkurrentene: Huawei Mate 20 Pro.

Fem kameraer

Samsung Galaxy S10+ er utstyrt med fem kameraer totalt, der tre av dem er plassert på baksiden og to av dem foran.

TO KAMEREAER FORAN: Og folk er selvsagt i gang med å lage artige bakgrunnsbilder som passer perfekt. Foto: Pål Joakim Pollen
TO KAMEREAER FORAN: Og folk er selvsagt i gang med å lage artige bakgrunnsbilder som passer perfekt. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Selv om frontkameraet har to ulike innstillinger på bildevinkelen, avhengig av om det bare er deg eller flere som skal tas bilde av, er det bare ett av dem som brukes. Det andre er et hjelpekamera for å måle dybden; typisk til portettbilder.

Nytt av året er for øvrig Samsungs «Infinity-O»-design, der selskapet har gått for hull i skjermen til frontkameraene i stedet for den typisk busslomma på toppen. Det gir en telefon med svært tynne skjermkanter på alle fire sider, mot at du da nettopp får et «hull» i skjermbildet. For ordens skyld har de to øvrige S10-modellene (S10 og S10e) bare ett kamera i front og dertil mindre fremtredende hull.

TRE BAK: Samsung Galaxy S10+ har tre kameraer på baksiden - alle med ulik brennvidde. Foto: Pål Joakim Pollen
TRE BAK: Samsung Galaxy S10+ har tre kameraer på baksiden - alle med ulik brennvidde. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Men også oppsettet på baksiden er nytt for Samsung, i hvert fall i S-modellene. Denne gangen får du tre objektiver med tre ulike brennvidder, altså den tradisjonelle vidvinkelen, teleobjektivet og et nytt supervidvinkel-objektiv som ikke har vært å finne på tidligere S-modeller fra Samsung.

LG har i en årrekke levert telefoner med et slikt objektiv, som altså gir en mye bredere synsvinkel når du tar bilder. Og nå har både Samsung og Huawei latt seg inspirere i sine toppmodeller.

Ganske likt oppsett

Samsung Galaxy S10+ og Huawei Mate 20 Pro har altså ganske likt kameraoppsett på baksiden. Her er de tekniske spesifikasjonene for kameraene hver for seg – tall markert i klammeparenteser er tall vi ikke har funnet i spesifikasjonslistene, men som vi selv har kalkulert oss frem til etter beste evne.

Supervidvinkel:

S10+ Mate 20 Pro
Brennvidde (~35mm)12 mm16 mm
Blenderåpningf/2,2f/2,2
Oppløsning16 Mp20Mp
Brikkestørrelse[1/3,2"]1/2,7"
Pikselstørrelse1 µm[1,04 µm]
AnnetUten autofokusAutofokus

Her er det altså Samsung som kan skilte med den bredeste vidvinkelen, som da fanger mer i bildeutsnittet. Huawei-telefonen har høyere oppløsning, men også større bildebrikke og da bittelitt større piksler. Merk dog at Samsungs ultravidvinkel ikke har autofokus.

Vidvinkel:

S10+ Mate 20 Pro
Brennvidde (~35mm)26 mm27 mm
Blenderåpningf/1,5 eller 2,4f/1,8
Oppløsning12 Mp40Mp
Brikkestørrelse1/2,55"1/1,7"
Pikselstørrelse1,4µm1 µm
AnnetOptisk stabilisering(10Mp standard oppløsning gir 2 µm pikselstørrelse)

Vidvinkelen er altså hovedkameraet på baksiden og det du sannsynligvis bruker mest. Her har Samsung fortsatt med justerbar blenderåpning, der f/1,5 brukes når det er mørkt og f/2,4 når det er nok lys. Det betyr at Samsung-kameraet kan fange 44 prosent mer lys enn Huawei-kameraet, med blender på f/1,8.

Som du ser er det voldsom forskjell på oppløsningen, men på standardinnstillingene knipser Huawei-telefonen bilder med 10 Mp oppløsning via såkalt «pixel binning», der fire og fire piksler slås sammen til én. Når det gjøres, blir pikselstørrelsen ekvivalent med 2 µm, og Huaweis sensor er vesentlig større enn Samsungs sensor (nesten dobbelt så stort areal).

Tele:

S10+ Mate 20 Pro
Brennvidde (~35mm)52 mm80 mm
Blenderåpningf/2,4f/2,4
Oppløsning12 Mp8Mp
Brikkestørrelse1/3,6"1/4"
Pikselstørrelse1 µm[1,32 µm]
AnnetOptisk stabiliseringOptisk stabilisering

Det siste objektivet har noe ulik brennvidde. Samsung-objektivet er svært velegnet til portretter, men tilbyr ikke like lang optisk zoom som Mate 20 Pro-objektivet. Derfor synes vi det er ytterst merkelig at Samsung denne gangen har valgt å tvinge oss til å bruke vidvinkelen når vi bruker «direktefokus»-funksjonen, der man tidligere har brukt 52mm-objektivet, som gir langt mer flatterende portrettbilder.

TRE BAK: Også Huawei Mate 20 Pro har tre kameraer på baksiden med ulike brennvidder. Pål Joakim Pollen
TRE BAK: Også Huawei Mate 20 Pro har tre kameraer på baksiden med ulike brennvidder. Pål Joakim Pollen Vis mer

Slik blir bildene

Allright, det var det tekniske – da var det på tide å se på bildene. Under finner du en god håndfull av dem der du kan dra midtlinja frem og tilbake for å sammenligne de to kameraene. Alle bildene under har vi også lagt inn i dette Google Foto-albumet for deg som vil inspisere enda nærmere.

Vi har prøvd så godt vi kan å få omtrentlig samme bildeutsnitt, men merk at dette er umulig fordi ingen av de tre parene med kameraer har lik brennvidde.

Undergangen

Her må Samsung se seg slått av Huawei. Bildet får et gulstikk med noe unaturlige farger, lyset opp mot taket flyter ut og teksturene er ikke like gode som på Huawei-kameraet.

Vinner: Huawei

Bildeveggen

Igjen ser vi at Samsung-bildet får et gulstikk, noe som har vært ganske karakteristisk for Samsung-kameraer i slik innendørsbelysning, men samtidig har S10+ klart å gjengi spotrekka i taket vesentlig bedre. Inspiserer du på nærmere hold i det nevnte Google Foto-albumet vil du imidlertid raskt se se at Huawei-bildet også er mer detaljert, for eksempel om du ser ved hjørneputene. Her har begge kameraer for øvrig brukt ISO 500.

Vi gir en knappe fordel til Huawei også på denne.

Totalt mørke

Her er det ikke mange lyskilder å spore annet enn utelyset fra en vegg tjue meter unna. Her har Samsung-telefonen brukt sin egen nattmodus, som du ikke får aktivert manuelt, mens vi har aktivert Huawei-kameraets nattmodus manuelt. Som du ser er det bare sistnevnte som klarer å gjengi farger i utlekene og også litt mer detaljer i bakgrunnen. ISO 3200 på begge kameraer.

Stikket går nok en gang til Huawei. 0-3.

Morgentåke på stasjonen

Huawei-bildet er vesentlig bedre på detaljer, noe du blant annet kan se på bakken, nettinggjerdet, gjerdet på andre siden av toglinja og mer til. Også lyskildene er mindre utblåste.

0-4.

Tele-tog

På dette bildet har vi zoomet inn bildet tilsvarende 5x og de to bildene er ikke veldig forskjellige, annet enn at Samsung har eksponert noe lysere, men også med mindre fargestikk enn Huawei.

Men også her må du nesten sjekke bildene i Google Foto-albumet for å avsløre forskjeller – Samsung-bildet har mer støy, men der støyreduksjonen også visker vekk flere detaljer enn på Huawei-kameraet, noe du blant annet ser på teksten på NSBs skjermer. Samsungs noe høyere kontrast gjør også at Samsung-kameraet ikke i like stor grad klarer å gjengi tåken i bakgrunnen som var den morgenen.

Vi setter uavgjort på denne.

Ark

Her er det endelig Samsungs tur til å ta et poeng. Det er langt bedre eksponert der bokhandelen er svært utblåst på Huawei-kameraet, og det samme gjelder klokkeslettet på skjermen til høyre i bildet.

Og da står det 1-4. Som kjapt skal bli enda en redusering:

Ark, zoomet

Og plutselig var det ganske mørkt i Huaweis Ark-butikk. Her klarer Samsung seg nok en gang bedre, med en bedre eksponering.

2-4, fortsatt fordel Huawei.

PS! Akkurat på dette bildet har jeg tydeligvis holdt utløserknappen litt for lenge inne på Huawei-kameraet slik at bildet egentlig er en del av et seriefoto med to bilder. Det kan ha påvirket lukkertiden som kameraet har valgt, som i så fall forklarer den mørke eksponeringen.

Motlys på stasjonen

Nok en gang er Samsung-bildet best. Ettermiddagssola er i mindre grad overeksponert, og detaljene i de mørke partiene bedre gjengitt.

Og dermed var det 3-4.

Oslo Domkirke

Her har vi tatt bilde med vidvinkelobjektivet på begge kameraer. Som du ser får du med mer i bildet på Samsung-kameraet, som også har klart å eksponere bedre, der lampene ikke får så store halo-effekter rundt seg og vinduene fortsatt viser himmelen. Huawei-bildet er imidlertid mer detaljert når man inspiserer på nært hold.

Den bredere vidvinkelen gjør også at parallelle linjer på Samsung-kameraet får en høyere perspektivforvrengning (alle endene på benkeradene er jo i utgangspunktet loddrette). Så selv om du får med mer i bildet, går det på bekostning av den optiske kvaliteten.

Vi setter uavgjort på den.

Rema by night

Huaweis nattmodus, altså. Den er det ikke mange som klarer å hevde seg mot – ei heller Samsung. Ikke bare får Huawei med langt mer av de mørke detaljene, men lyskildene er også bedre gjengitt (sjekk for eksempel skiltet over inngangen (til venstre for hushjørnet).

3-5.

Byggverk

Denne sliter du nok også med å se noen store forskjeller på direkte i denne artikkelen - annet enn at Samsung-bildet har et noe gulgrønt stikk. Bildene er tatt med vidvinkelobjektivene.

Inspiserer du i Google Foto-albumet vil du imidlertid se at skarpheten er bedre på Huawei-kameraet (følg for eksempel murveggen innover på bygningen til venstre). Huawei-kameraet har også relativt god skarphet i hjørnene av bildet, mens den avtar ganske dramatisk hos Samsung.

Men – igjen det er å forvente når Samsung stiller med en sterkere vidvinkel. Du får med mer i bildet, men det stiller langt høyere krav til optikken.

Vinner: Huawei. 3-6.

Portrettmodus

En ting vi har savnet fra Huawei kontra Apple og Samsung er muligheten for å ta portrettbilder med brennvidde tilsvarende rundt 50 mm, som egner seg meget godt til portretter.

Men denne gangen har Samsung gjort det slik at det er det «vanlige» vidvinkelkameraet som brukes i portettmodus; en avgjørelse vi virkelig har vondt for å forstå. Det sagt, blir det selvsagt mye lettere å sammenligne bildene i denne duellen.

Det er liten tvil om at Samsung-kameraet her gjør det best på å isolere Kirsti fra bakgrunnen, der Huawei-kameraet spesielt på høyre side av ansiktet (altså venstre side i bildet) ikke helt klarer å skille kinn og bakgrunn.

Imidlertid er håret mindre utblåst fra Huawei, bokeh-effekten penere og detaljene skarpere, så her spørs det hva man vektlegger. Vi setter også den på uavgjort.

Selfie-portrett

Her går poenget til Samsung, som har klart å gjengi hodet riktig mot bakgrunnen, mens Huawei har kappet bort den lille delen av hodet som faktisk hadde synlig hår.

4-6.

Selfie i motlys

I motlyssituasjonen synes vi imidlertid Huawei-kameraet håndterer strabasene bedre, der ansiktet er litt for svakt eksponert fra Samsung. Lyskilden er også bedre gjentitt av Huawei, selv om det er mer optisk lysavfall å spore.

Siste stikk går til Huawei, som da vinner dette 4-7.

Du kan se bildene i full oppløsning i dette Google Foto-albumet.

To meget gode kameraer

La det være sagt med en gang at dette er to av de ypperste kameraene på markedet, og at forskjellene er små. Selv om Huawei vinner med tre poengs margin, er to av poengene direkte knyttet til Huaweis nattmodus, som er en svært god egenskap ved dette kameraet.

Dermed står vi igjen med to ganske jevnbyrdige kameraer, der forskjellene ofte er så små at du neppe vil legge merke til det når du ser dem på mobilskjermen som vanlig. Verdt å merke seg er også at vi tok langt flere bilder enn de som er gjengitt i denne artikkelen, der de to var likeverdige på veldig mange av dem.

Som nevnt kan du forvente Dinsides test av Samsung Galaxy S10+ i neste uke, der vi også kommer til å ta en titt på videoegenskapene, som vi allerede nå kan røpe at er meget gode.