Om ikke lenge kan flyvertinnene i tillegg til kaffe og te også tilby deg å surfe på Internett.
Om ikke lenge kan flyvertinnene i tillegg til kaffe og te også tilby deg å surfe på Internett.Vis mer

Kaffe, te, Internett?

SAS vil senere i år prøve ut høyhastighets Internett-tilkoblinger ombord på fly. Air France og British Airways er ivrige, men har foreløpig ikke funnet noe tilfredstillende løsning, mens Braathens ikke ser nødvendigheten av et slikt tilbud.

Allerede i dag kan du sjekke e-posten din ombord i utvalgte fly og ringe ved hjelp av telefoner innebygd i setene. Ingen av delene har vært noen stor suksess. Bruk av telefonene er alt for dyrt, og som Rogozinski i United Airlines sa det: ”På samme måte som folk ønsker å være tilgjengelige er de også villige til å vente”.

Dersom du i dag vil sjekke e-posten din om bord i et fly bør du helst være ordentlig desperat, i det minste ha et firma som betaler regningen. Hastighetene er elendige, rundt 2.4 kbps (en vanlig mobiltelefon kan overføre 9.6 kbps) og det koster deg mellom 30 og 50 kroner i minuttet!

Full så dyr blir ikke nedlastingen dersom Boeing og de andre konkurrentene får sine planlagte bredbåndstilbud opp og stå. Hastighetene ventes da å ligge mellom 10 og 20 Mbps, og moroa vil sannsynligvis ha en timepris på $15-20 (rundt 150-200 kroner).

Kundene vil, ved hjelp av en bærbar PC eller Mac, koble seg til et lokalt nettverk (gjerne trådløst) inne på flyet. Signalene sendes først via en lokal server og så videre via satellitt. Og her ligger problemene. I og med at flyene følger jordens krumning og beveger seg i rask hastighet, klarer ikke satellitten å følge flyene. Tilkoblingen blir derfor høyst ustabil. Boing hevder imidlertid at de skal ha klart å løse dette problemet nå, men resultatene lar vente på seg.

SAS først over Atlanteren

SAS har inngått et samarbeid med Telia og det amerikanske firmaet Tenzing Communications om testing av bredbånd ombord i flyene. Testperioden vil starte i løpet av året, enten på ruten København-Seattle eller Stockholm-Chicago. Dersom alt går etter planen vil SAS-kundene være de første i verden som får teste dette. Bruk av e-post/Internett vil være gratis i forsøksperioden.

- Dersom alt går etter planen, og produktet viser seg å være det våre kunder krever, vil vi kunne tilby Internett over bredbånd til alle våre reisende innen 1.5 år, sier informasjonskonsulent i SAS, Trine Løvberg.

I følge Løvberg vil løsningen kunne gi hastigheter opp til 11.2 mbps inne i kabinen, det vil si mellom PCen og serveren inne i flyet. Hastigheten derfra og ut, som i og for seg kanskje er det mest interessante, er foreløpig uklar.

I hvilken grad tilbudet vil være nyttig for deg og meg er også rimelig uklart. I første omgang vil nemlig Internett-tilgangen begrense seg til SAS sine egne sider samt et begrenset utvalg av nettsteder.

Optimistiske europeere

- Det finnes allerede mange alternative løsninger, men ingen som tilfredstiller våre krav til kvalitet. Vi vil ikke ha Internett på flyene bare fordi det er en god ting å ha. Vi jobber med saken, men kan ikke komme med noen lanseringsdato nå, sier Kate Thorn i British Airways til DinSide.

Nøyaktig den samme beskjeden får vi av sjefen for Air France i Norge, Maurice Berja.

- Vi har telefoner installert i setene på våre fly, men disse blir lite brukt. Produktet er ikke godt nok. Når vi tilbyr Internett- og Video-on-demand skal vi være sikre på at produktet er av den karakter og kvalitet som kundene ønsker, uttaler Berja.

Hvor lang tid jakten på den gode bredbånds-leverandør vil ta er han usikker på:
- Kanskje har vi dette tilbudet om 6 måneder, kanskje ikke før om tre år. Personlig tror jeg ikke det vil ta så lang tid, sier Berja.

Braatens kunder må derimot belage seg på å vente atskillig lenger:
- Vi flyr alt for korte ruter til at vi ser noe stort behov for Internett i flyene, sier informasjonsdirektør i Braathens, Frode Geitvik.

Et etterlengtet tilbud eller et nødvendig onde?

Flyr du mye i jobben og irriterer deg over tapt arbeidstid de timene du svever fra by til by, kan du glede deg. Det samme gjelder teknologi-entusiaster som vegrer seg for å være to timer uten mobiltelefon og e-post.

Dersom du derimot verdsetter flyturen som et fristed uten mulighet til å være tilgjengelig, bør du raskest mulig finne andre friområder – dersom det er mulig. Med telefon og Internett ombord i flyene finnes det plutselig enda færre unnskyldninger for å ikke svare raskt på e-poster og mobilsamtaler.

Pesimistisk? På ingen måte, men fakta er at vi blir stadig mer tilgjengelige, enten vi vil eller ikke. Jada, vi vet at det bare er å skru av mobilen eller la være å svare på e-poster, men med større tilgjengelighet følger også forventninger om raskere responstid..også er vi vel kanskje litt teknologi-frelste vi også.

Har du lyst på bredbånd selv hjemme i stua? Sjekk tilbudene i DinSides store Bredbåndsoversikt.