Direktør i Nextra Norge, Sveinung Hole og markedsdirektør Diego McKee presenterte tirsdag Nextra Active for et utvalg av norsk presse.
Direktør i Nextra Norge, Sveinung Hole og markedsdirektør Diego McKee presenterte tirsdag Nextra Active for et utvalg av norsk presse.Vis mer

Jobb hvor du vil, når du vil

Ved hjelp av konstant tilgang til eposten din på jobben og andre dokumenter, mener Nextra å kunne endre dine arbeidsvaner totalt. Økt fleksibilitet skal gi deg muligheten til å styre din egen arbeidsdag.

Nextra Active heter det nye produktet, og vil overfor deg som arbeidstaker fremkomme på følgende måte:

Bedriften du jobber i må tegne et abonnement hos Nextra som koster 289 kroner i måneden. Når det er gjort vil du motta en pakke (se bilde) som inneholder alt du trenger for å komme i gang. I pakken ligger en CD-ROM, et SIM-kort og brukermanual. Når du har mottatt pakken er du klar for din nye, mobile hverdag.

I det du setter CD-ROMen i en PC, enten bærbar eller stasjonær, blir det automatisk installert et program på din maskin. Dette programmet gjør at du, uansett hvor du befinner deg, får tilgang til eposten din og gruppevarefunksjoner på jobben. Programmet er i designet ulikt noe vi tidligere har sett, men innholdet og funksjonaliteten ligner Outlook/Exchange.

Nextra-logo på telefonen

Produktsjef Jan Kåre Moskaug med kom-i-gang pakken som tilbys de ansatte.
pakken som tilbys de ansatte. Vis mer

SIM-kortet, er som du sikkert allerede har gjettet, et mobiltelefon-abonnement. Akkurat dette er en liten nyhet i seg selv, da Nextra tidligere ikke har drevet med mobil-telefoni.

Kortet bør helst settes i en wap-telefon for full utnyttelse av funksjonaliteten. Epost-programmet har nemlig et eget brukergrensesnitt tilpasset wap for at du skal kunne sjekke eposten via mobiltelefonen.

Dersom du ikke er i nærheten av en PC kan du også like gjerne sjekke e-post via en håndholdt PC (PDA).

All kommunikasjon over IP

- Trendene viser at mesteparten av informasjonsflyten i fremtiden vil foregå trådløst over IP. Dette gjelder både dataoverføringer, Internett og ikke minst telekom, sier Sveinung Hole, Direktør i Nextra Norge.

Det er med dette som utgangspunkt at Nextra, Telenors Internettsatsning på bedriftsmarkedet, nå hiver seg på mobilt Internett-bølgen.

- Alle bedrifter vil etterhvert få behov for enkle, integrerte løsninger, og det er her vi vil være i forkant av utviklingen. Vi ønsker nå å gå fra å være en ISP (Internet Service Provider) til en CSP (Communication Service Provider), opplyser Hole.

Virker det?

Et fåtall utvalgte kunder har den siste tiden vært involvert i et pilotprosjekt der de har prøvd ut produktet i praksis. En av pilotkundene er shipping-bedriften Inge Stensland. De ansatte, som i stor grad er omreisende shipsmeglere, rapporterer om strålende resultater.

- Vi har faktisk kun positive erfaringer, sier IT-manager Robert Clausen som er en av 12 ansatte som har prøvd Nextra Active.

Meglerne reiser mye og er avhengige av å være online 24 timer i døgnet. De bruker wap-telefonen for å sjekke subject-feltet i e-posten. Dersom de har mottatt viktige meldinger logger de seg på en PC og henter ned hele meldingen.

Sikkerhet viktigste motiv

- Noen bedrifter har en egen epost-server som de ansatte kan logge seg på fra andre steder. Hovedgrunnen til at vi foretrekker Nextras løsning er at de har brukt enorme ressurser på sikkerhet, noe vi verken har kapasitet eller økonomi til å opprettholde i like høy grad.

- Å ringe opp vår lokale server ville vært mye dyrere, spesielt dersom man sitter på et hotell på andre siden av jordkloden. Det er i tillegg svært tidkrevende, sier Clausen.

Dersom de ansatte har dokumenter de har behov for å ha tilgjengelig, legges disse i en egen mappe som så kan lastes ned.

Skeptiske som vi alltid er, kunne vi ikke gi oss med dette. Det må da være noe å utsette på systemet?

- Det største savnet er nok at kontaktregisteret ikke er tilgjengelig fra andre destinasjoner enn kontoret. Meglerne har gjerne mellom fire og fem hundre personer i kontaktregisteret, og det å ikke ha disse adressene tilgjengelig oppfattes av mange som veldig frustrerende, opplyser Clausen.

I følge Produktsjefen i Nextra, Jan Kåre Moskaug, er dette nå under utvikling, og de regner med å ha adresseboken integrert innen kort tid.

Krav om større tilgjengelighet?

Med mobiltelefoner og informasjonstilgang, vil ikke dette fremprovosere krav om enda bedre tilgjengelighet? Når skal disse menneskene få slappe av, tenkte vi i vårt stille sinn og overlot til Robert Clausen å svare.

- Meglerne er, og har hele tiden vært, avhengige av å være tilgjengelige 24 timer i døgnet. Det følger med jobben. De er med andre vant til å være tilgjengelige, men de har hittil ikke hatt den nødvendige informasjonen tilgjengelig.

Moderne eskapisme

I prinsippet skal du altså kunne ligge i en hengekøye på Mauritzius og svare på eposter og få tilgang til ressurser uten at noen merker om du er borte fra kontoret. Alt du trenger er en mobiltelefon med wap eller modem og en bærbar PC eller en PDA.

Et noe mer virkelighetsnært bruksområde kan være alt fra å gå tidligere fra kontoret en dag for så å kunne sitte på toget og jobbe, eller større jobb-nærhet på hjemmekontoret.