Quake på kjøpesenteret. Høres det moro ut? Foto: tk
Quake på kjøpesenteret. Høres det moro ut? Foto: tkVis mer

Internett i full offentlighet

Internett er pr. definisjon noe du bruker på PCen. Eller? Det amerikanske selskapet Agora Interactive er ikke enig, og vil i løpet av sommeren plassere ut en rekke spesialmaskiner som lar deg bruke Internett med bredbåndsforbindelse i kjøpesentre og spillehaller.

Maskinene ble vist frem på årets CA World, som er en ganske stor messe arrangert av Computer Associates i New Orleans. Maskinene det er snakk om er utformet som en vanlig spillemaskin som er vanlig i automathaller, men innholdet er temmelig forskjellig fra det du har sett før.

I løpet av de neste fire årene planlegger Agora å sette ut mer enn 25.000 maskiner med ulike bruksområder i kjøpesentre og på andre offentlige steder i hele USA.

Windows 2000 og Quake

Maskinene bruker kjernen til Windows 2000, men er endret så mye at selskapet velger å kalle det sitt eget operativsystem. På messen ble det vist frem en applikasjon hvor det er mulig å spille Quake i nettverk samtidig som du kan se de andre spillerne i høykvalitets videokonferanse på skjermen.

På denne måten kan poden se de andre (enten de sitter i samme rom eller i Japan) når han spiller Quake, og det bringer jo definitivt et nytt element inn i nettverksspill.

Shopping med spesialisthjelp

Men Quake er i følge Agora bare begynnelsen, og selskapet ser for seg en verden der maskinene blir en form for romalderens telefonkiosker, hvor du kan sette deg inn og lese epost, ha videokonferanse med opp til 20 andre mennesker og shoppe på nettet på en helt ny måte.

Kanskje dette er noe for Preus Foto? Vis mer

Systemet administreres av applikasjonen Unicenter TNG, som er en Computer Associates-applikasjon for å håndtere store nettverk av datamaskiner fra ett sted. Kombineres mulighetene i Unicenter med videokonferanser med høy overføringshastighet, er vi på sporet av en shopping-modell som kan virke spennende.

Bare tenk at du skal kjøpe et digitalt kamera. Mange fotobutikker har i dag ikke spesielt høy kompetanse på dette. Med Agoras kiosker vil det være mulig å prate med en spesialist et eller annet sted via videokonferanse. Spesialisten kan demonstrere produktene og forklare forskjeller. Deretter kan du gå ut av kiosken og gå til disken og kjøpe det du vil ha. På denne måten trenger fotokjeden i regelen bare et fåtall spesialister, som likevel kan hjelpe kunder ute i forretningene.