Quibi:

Ingen episoder over ti minutter

En ny strømmetjeneste ser snart dagens lys. Her er det du bør vite om Quibi.

KOMMER SNART: Quibi er en høyst uvanlig strømmetjeneste - ingen episoder er mer enn 10 minutter, og alt kan sees på både på høykant og på tvers. Foto: Pål Joakim Pollen
KOMMER SNART: Quibi er en høyst uvanlig strømmetjeneste - ingen episoder er mer enn 10 minutter, og alt kan sees på både på høykant og på tvers. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Mens Netflix lenge har dominert strømmemarkedet blir det stadig flere om beinet, der både HBO, Amazon, Apple og flere kjemper om nettstrømmernes gunst.

Innen sommeren lanseres dessuten Disney+ i Norge, som blir sett på som en av de sterkeste utfordrerne – bare på én dag fikk tjenesten 10 millioner abonnenter, til tross for at lanseringen bare fant sted i tre land: USA, Canada og Nederland. Om et par uker lanseres den i ytterligere åtte europeiske land.

Det knytter seg imidlertid stor spenning til en ny tjeneste som skal lanseres 6. april – Quibi.

Quibi - quick bites

Quibi er nemlig en strømmetjeneste som ikke er helt som de andre. Tjenesten skal bare være tilgjengelig på mobiltelefoner, der ingen episoder er mer enn ti minutter lange. Dermed ser skaperne for seg at dette vil være en ypperlig tjeneste når man står i kø, sitter på bussen og liknende.

PORTRETT OG LANDSKAP: Quibi-episoder kan sees både stående og liggende, og du kan rotere telefonen underveis for å endre kamerautsnitt. Foto: Quibi
PORTRETT OG LANDSKAP: Quibi-episoder kan sees både stående og liggende, og du kan rotere telefonen underveis for å endre kamerautsnitt. Foto: Quibi Vis mer

Du kan se innholdet både i portrett- og landskapsmodus, med en teknikk Quibi-skaperne kaller Turnstyle. Enkelte serier faktisk vil ha en form for interaktivitet, der du vil se ulike ting basert på hvilken retning du holder telefonen – ellers er det først og fremst snakk om en endring av bildeutsnittet. Du kan altså når som helst vri telefonen nitti grader slik at innholdet endres, som da betyr at det både spilles inn, redigeres og sendes ut to ulike utgaver av innholdet.

Men versjonen du ikke ser på vil være sterkt komprimert, slik at det bare skal være snakk om 20 prosent ekstra databruk når du strømmer.

I løpet av det første året lover skaperne at det skal produseres 175 ulike titler med totalt 8.500 episoder, der det skal fylles på med tre timer med nytt innhold hver dag. Fra start av skal det også være rikelig med serier å boltre seg i.

Store navn

Quibis grunnlegger er ingen ringere enn Jeffrey Katzenberg, som var sjef for Disneys filmavdeling fra 1984 til 1994. I 1994 var han med på å starte DreamWorks, sammen med David Geffen og Steven Spielberg.

Jeffrey Katzenberg og Meg Whitman. Foto: John Salangsang/Variety/Shutterstock/NTB Scanpix
Jeffrey Katzenberg og Meg Whitman. Foto: John Salangsang/Variety/Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer

Spielberg er for øvrig mannen bak én av seriene som er med fra start på Quibi. Den heter «After dark» og kan bare sees når det er mørkt der du befinner deg, som styres av posisjonering og informasjon om solnedgang og -oppgang. Dette er for øvrig Spielbergs første skriveprosjekt siden A.I. - Artificial Intelligence i 2001.

Sjef i selskapet er Meg Whitman, som har en minst like imponerende CV. Da hun tok sjefsrollen hos eBay i 1998, hadde selskapet 30 ansatte og fire millioner dollar i årlige inntekter. På ti år hadde selskapet fått 15.000 ansatte og åtte milliarder dollar i inntekter. I 2011 tok hun over som konsernsjef for HP - en jobb hun hadde fram til 2017.

Whitman og Katzenberg har fått meg seg en rekke anerkjente filmskapere for å produsere innhold for Quibi. Nevnt er Steven Spielberg, og listen over navn inkluderer blant annet Guillermo del Toro, Sam Raimi, Anna Kendrick, Steven Soderbergh, Doug Liman og Cathrine Hardwicke.

Quibi har allerede fått inn over to milliarder dollar fra investorer, som inkluderer store Hollywood-studier som Sony Pictures, WarnerMedia, Disney og NBCUniversal.

Quibi får også støtte for nedlasting av innhold slik at du kan se på det uten nettilgang. Foto: Quibi
Quibi får også støtte for nedlasting av innhold slik at du kan se på det uten nettilgang. Foto: Quibi Vis mer

– Ikke en Netflix-konkurrent

I et intervju med The Verge bedyrer Katzenberg at Quibi ikke ser på Netflix & co. som de største konkurrentene, men snarere tjenester som YouTube, Instagram og TikTok.

Og mens disse er gratis å bruke, kommer Quibi til å ta betalt for sin tjeneste. Annonserte priser er 5 dollar i måneden for en variant med litt reklame (10 eller 15 sekunder før hver episode avhengig av episodens lengde), eller åtte dollar for en reklamefri utgave. Innholdet skal også kunne lastes ned til offline-titting.

Quibi lanseres altså 6. april. Høyst sannsynlig bare i USA til å begynne med - appen er i hvert fall ikke tilgjengelig i de norske app-butikkene ennå, der det allerede nå skal være mulig for amerikanere å registrere seg før lansering og da få en 90-dagers prøveperiode.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!