Ikke lenger dyrere å ringe spesialnumre

Ekstraregninger for anrop til femsifrete numre blir historie.

IKKE MER EKSTRAREGNING: Fra 1. september skal det koste like mye å ringe et spesialnummer som et vanlig nummer. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
IKKE MER EKSTRAREGNING: Fra 1. september skal det koste like mye å ringe et spesialnummer som et vanlig nummer. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) endrer regelverket for telefoni, og fra 1. september blir det ikke lenger dyrere å ringe til spesialnumre enn til vanlige numre.

- Ekstraregninger for anrop til femsifrete numre blir dermed historie, skriver Nkom i en pressemelding.

Rådyre samtaler

Dinside har ved flere anledninger skrevet om hvor dyrt det er å ringe spesialnumre i Norge.

Det har vært arbeidet med problemstilling knyttet til høye ringepriser til spesialnumre over flere år, og Nkom har tatt ulike initiativ overfor bransjen for å få til en nedjustering av prisnivået.

I 2017 bestemte EU-domstolen at det ikke skulle være lov å bruke kostbare spesialnumre til kundeservice, blant annet femsifrede. Dommen gjaldt også Norge.

Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerombudet) gikk så ut og krevde at norske selskaper stanset bruken av spesialnumre for kundeservice, noe som førte til at mange sluttet med de femsifrede numrene.

Men det holdt ikke, mente Nkom, og har pekt på ulik prising og ulike regler som et problem.

Krevde endringer i ekomregelverket: - Ikke vanlig

Fordi Forbrukertilsynet sammen med Nkom ikke klarte å få til en frivillig løsning med norske tilbydere, måtte de skaffe seg lovmessig grunnlag til å pålegge direkte prisregulering for anrop til disse numrene.

I 2018 sendte Samferdselsdepartementet ut et forslag på høring om prisregulering av disse ringeprisene. De ønsket blant annet å inkludere spesielt femsifrede numre i kundenes månedspris, men dette ønsket hverken Telenor eller Telia å gå med på.

Hans Jørgen Enger, fungerende avdelingsdirektør i Konkurranseavdelingen i Nkom.
Hans Jørgen Enger, fungerende avdelingsdirektør i Konkurranseavdelingen i Nkom. Vis mer

Lovforslaget ble behandlet i Stortinget i april i år, og de ble vedtatt i juni. Den 1. juli trådte lovhjemmelen i kraft, som gjør at Nkom nå kan vedta endringene i den såkalte nummerforskriften og pålegge den nye prisreguleringen.

- Det er ikke vanlig at myndighetene griper direkte inn med prisregulering på sluttbrukernivå for ekomtjenester, men av og til har dette vist seg nødvendig, sier Hans Jørgen Enger, fungerende avdelingsdirektør i Konkurranseavdelingen i Nkom, til Dinside.

Dette er de nye reglene

Endringene gjelder spesialnummer med bare tre og fem tall, og nummer som begynner på 85, 810 og 815. Det er typisk ulike kundeservice som har brukt slike kortnummer.

Det nye fra 1. september er at anrop til disse numrene ikke lenger kan belastes kundens telefonregning med høyere priser enn vanlige numre.

Samtidig blir det også gratis å ringe til nummer i 800-serien. Dette er nummer som typisk benyttes til bedrifters kundeservice i mange land.

Endringen gjør at Norge kommer på linje med resten av Europa som har gratis anrop til 800-nummer.

Kan ikke fakturere deg ekstra

I dag er det vanlig å betale en fast pris for et abonnement, mens anrop til spesialnumre kommer på toppen av regningen.

Med endringen fra 1. september, vil anrop til de aktuelle spesialnumrene ikke kunne faktureres ekstra. Dette gjelder både fra fasttelefon og mobiltelefon.

Dette betyr også at de som bruker kontantkort ikke skal betale mer enn dersom man ringer til et vanlig mobilnummer.

Disse numrene er unntatt

Nummer som begynner med 820 og 829, som brukes til for eksempel til rådgivningstjenester, spåtjenester, og pratelinjer, er ikke omfattet av endringen.

Ved anrop til slike nummer, skal forbrukeren fortsatt få lest opp prisinformasjon før samtalen starter.

Det har foreløpig ikke lyktes Dinside å få en kommentar fra Telia eller Telenor.