Ice må endre prispåstander

Ice lover forbrukerne markedets laveste månedspris i markedsføringen av «MobilBytte». - Villedende, mener Forbrukertilsynet.

- IKKE BILLIGST: I markedsføringen hevder Ice at de tilbyr markedets beste månedspris, men Forbrukertilsynet har nå sammenliknet prisene med konkurrentenes tilsvarende tjenester og kommet til at dette er villedende. Ifølge Forbrukertilsynet får avtalen med «MobilBytte» en høyere totalpris enn lignende nedbetalingsavtaler. Foto: Kristin Sørdal
- IKKE BILLIGST: I markedsføringen hevder Ice at de tilbyr markedets beste månedspris, men Forbrukertilsynet har nå sammenliknet prisene med konkurrentenes tilsvarende tjenester og kommet til at dette er villedende. Ifølge Forbrukertilsynet får avtalen med «MobilBytte» en høyere totalpris enn lignende nedbetalingsavtaler. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Ice får kraftig kritikk fra Forbrukertilsynet for sin reklame for tjenesten «MobilBytte».

Tjenesten innebærer at man kan kjøpe mobiltelefoner som betales gjennom nedbetalingsavtaler over 30 måneder. Etter 18 måneder kan man velge å bytte mobilen inn i en ny telefon, mot at man inngår en ny nedbetalingsavtale på 30 nye måneder.

I markedsføringen hevder Ice at de tilbyr markedets beste månedspris, men Forbrukertilsynet har nå sammenliknet prisene med konkurrentenes tilsvarende tjenester og kommet til at dette er villedende.

De har nå kontaktet Ice og bedt dem om å endre flere punkter i markedsføringen.

- Ikke billigst, men dyrest!

Forbrukertilsynet skriver i en pressemelding at sammenlikningen de har gjort med prisene fra konkurrentene, viser at avtalen med «MobilBytte» er den dyreste på markedet.

Dette forklarer de med at tjenesten isolert sett har en lavere månedspris enn tilsvarende produkter, men at forbrukeren låses til avtalen i seks måneder lengre. Det fører ifølge Forbrukertilsynet til at avtalen med «MobilBytte» får en høyere totalpris enn liknende nedbetalingsavtaler.

– Etter vårt syn er markedsføringen egnet til å villede forbrukerne til å tro at de velger den billigste avtalen på markedet, når dette ikke er tilfelle, og vi har nå bedt Ice fjerne eller endre markedsføringen, sier Bente Øverli, nestleder i Forbrukertilsynet.

- Ikke «kostnadsfritt»

Et annety begrep som Forbrukertilsynet mener Ice ikke har dekning for å skrive i markedsføringen, er at man kan bytte til ny telefon kostnadsfritt.

Ice skriver i markedsføringen at «etter 18 måneder kan du bytte til ny telefon kostnadsfritt».

Men som Forbrukertilsynet påpeker overfor Ice: Selv om nedbetalingsavtalen har fordelen at man kan bytte mobilen etter 18 måneder, skjer ikke dette uten kostnader. For at man skal kunne bytte mobil må man inngå en ny avtale på 30 måneder, som innebærer en ny betalingsforpliktelse.

– Vår vurdering er at påstanden er egnet til å villede forbrukere når det kommer til tjenestens hovedegenskaper.

I tillegg til dette har Forbrukertilsynet tatt opp bruk av påstander om «rentefri finansiering» og påstander om at det kun er Ice som har inkludert skjerm og skadeforsikring. De ber selskapet endre eller fjerne markedsføringen innen 31. oktober.

Ice: - Har gjort justeringer

Kommunikasjonssjef i Ice, Reynir Johannesson, sier til Dinside at de skal besvare brevet fra Forbrukertilsynet innen fristen de har fått.

- Vi har allerede gjort justeringer i markedsføringen i tråd med det tilsynet har kommunisert, men det endrer ikke det faktum at vi faktisk har de laveste månedsprisene når MobilBytte, Svitsj og Swap sammenliknes, hevder Johannesson overfor Dinside.

Han sier videre at de også er uenige i at det er bra å utfordre forbrukerne til å bytte mobiltelefon etter kun 12 måneder, slik konkurrentene ifølge Johannesson legger opp til.

Han sier også til Dinside at de allerede har fjernet ordet «kostnadsfritt» fra markedsføringen mobilbytte:

- Ordet «kostnadsfritt» ble skrevet i en sammenheng med bytteprosessen etter 18 måneder, for å forklare at det ikke ligger noen skjulte kostnader knyttet til selve bytteprosessen. Vi respekterer tilsynets synspunkter og har fjernet ordet, sier Johannesson.

Han hevder videre at med mobilbytteavtalen hos ice betaler kundene for et produkt med forsikring i 6 måneder lenger enn produktene konkurrentene selger, og at det dermed er korrekt at prisen kan bli litt høyere på noen telefoner for de som ikke bytter etter 18 måneder og heller velger å ha mobiltelefonen i 30 måneder.