Kommentar:

Hvor smart er egentlig en smart bilforsikring?

En liten plugg som ikke engang kan se veien, er en dårlig dommer.

PLUGG: Med denne plugget i bilen, mener forsikringsselskapene at de kan vurdere om du er en trygg sjåfør. Foto: Sparebank1/YouTube
PLUGG: Med denne plugget i bilen, mener forsikringsselskapene at de kan vurdere om du er en trygg sjåfør. Foto: Sparebank1/YouTube Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kommentaren er oppdatert 4. september kl 12.45, med tilsvar fra SpareBank1 Forsikring.

Forsikringsbransjen blir stadig mer kreative i kampen om kundene. Noen lokker med en bulk i året uten bonustap, andre med raskere oppbygging av bonus.

Et annet fenomen som tilbys av flere er en «smart» bilforsikring, der du kan få rabatt på bilforsikringen din mot å la forsikringsselskapet følge med på kjøringen din.

Jo «tryggere» du kjører, jo større blir avslaget på forsikringspremien.

Plugg i bilen

Både Rema forsikring (via Storebrand), Sparebank1 og nå seinest Tryg har løsninger som i stor grad likner på hverandre. Du får avslag på forsikringen ved å ta den i bruk, og du kan spare ytterligere om du er en «god» sjåfør.

Dette foregår ved at du setter inn en plugg i diagnoseporten (OBD) på bilen din (alle moderne biler har en slik), som kan lese av kjøredata i sanntid. En app på telefonen kommuniserer med pluggen og laster så opp de aktuelle dataene til forsikringsselskapet.

Pål Joakim Pollen er teknologiredaktør for Dinside.no.
Pål Joakim Pollen er teknologiredaktør for Dinside.no. Vis mer

Begrenset med informasjon

Jeg tegnet selv en slik avtale med Sparebank1 tidligere i sommer, etter å ha kjøpt bil – en Volkswagen Caravelle med plass til alle fire ungene, barnevogn og hundebur.

Og selvsagt våkner konkurranseinstinktet raskt til liv når man får poeng for kjøringen.

Poengsystemet er delt i tre: gass, brems og sving. Må du bråbremse, trekkes du i poeng, og det samme hvis du akselererer raskt eller påfører bilen litt for mye G-krefter til én av sidene.

I Spinn-appen kan du følge med på kjøringen, enten i sanntid eller ved å gå tilbake til enkelttdager. Skjermbilde: Pål Joakim Pollen
I Spinn-appen kan du følge med på kjøringen, enten i sanntid eller ved å gå tilbake til enkelttdager. Skjermbilde: Pål Joakim Pollen Vis mer

Etter tre dager med 100 poeng, fikk jeg mitt første trekk i poeng den fjerde dagen for akselerasjon, der jeg lå bak en bil som holdt rundt 55 km/t i 80-sona. Jeg tok en helt legitim forbikjøring på ei slette - med god sikt.

Selvsagt akselererte jeg det jeg kunne da jeg tok forbikjøringen, så det også skulle bli tid til at bilene bak kunne kjøre forbi. Likeledes har jeg blitt trukket i poeng nesten hver gang jeg har akselerert ut på motorveien; særlig ut fra bensinstasjoner og andre steder med korte akselerasjonsfelt.

Mindre trafikkfarlig

Men si meg - er det ikke farligere å blinke inn på motorveien i 60 km/t enn faktisk å nå fartsgrensen først? Eller bruke lang tid på å kjøre forbi en annen bil? Det var i hvert fall det jeg lærte på kjøreskolen.

På ferie i Danmark trykket jeg hardt på bremsen da jeg så to rådyr komme farende i buskaset på siden av veien litt foran, og igjen var det duket for trekk i poeng. God reaksjonsevne er tydeligvis noe som ikke skal belønnes på bilforsikringa.

Hva med det som faktisk forårsaker ulykker?

Ifølge Trygg Trafikk skyldes omtrent 35 prosent av dødsulykker høy fart. Men der er den lille Spinn-pluggen helt blank. Den har ingen idé om hva fartsgrensen faktisk er der du kjører, så om du holder 110 gjennom ei 70-sone er det ingen som bryr seg.

Og 46 prosent av ulykkene skyldes manglende førerdyktighet - deriblant uoppmerksomhet. Da er det merkelig at hovedfunksjonen i appen er å kunne følge med på scoren sin i sanntid – på mobilskjermen!

FØLG MED: Å tilby kjørescore på mobilskjermen i sanntid er neppe med på å gjøre deg til en tryggere sjåfør. Foto: Sparebank1/YouTube
FØLG MED: Å tilby kjørescore på mobilskjermen i sanntid er neppe med på å gjøre deg til en tryggere sjåfør. Foto: Sparebank1/YouTube Vis mer

I det du drar igjennom en sving, gasser eller bremser ser du en visuell indikator som nærmer seg bilen jo større G-kreftene blir. Det er neppe noe du bør følge med på i slike situasjoner.

God idé, dårlig utført

At kjøreferdigheter og -trygghet kan gi deg bonus på bilforsikringen er definitivt noe jeg hilser velkommen.

Men begeistringen er ganske begrenset for Sparebank1s Spinn-løsning, og de andre variantene ser ut til å likne i stor grad, der Tryg riktignok har vært smarte nok til å ta bort live-funksjonen og heller gi deg en score først fem minutter etter at du har stoppet.

For en brå akselerasjon eller brå oppbremsing trenger på ingen måte å bety at du er en dårlig sjåfør – i mange tilfeller tvert om.

Og derfor er ikke en plugg som sitter under rattet nok til å vurdere akkurat det.

Den burde i det minste kunne se veien.

Dette svarer SpareBank1:

Svein Skovly, leder Innovasjon i SpareBank 1 Forsikring, uttaler dette i en e-post til Dinside, som tilsvar på påstandene i vår kommentar:

«2. september i år spør Pål Joakim Pollen, teknologiredaktør for Dinside, Hvor smart er egentlig en smart bilforsikring?

Pollen, som selv har brukt løsningen noen måneder, konkluderer med at den smarte forsikringen ikke er særlig smart. Vi som har jobbet med denne typen forsikringsløsninger lenge vet at de slettes ikke er perfekte, men vi har også fakta på at de faktisk er ganske smarte.

SpareBank 1 har tilbudt smart bilforsikring siden mai 2017. Siden da har vi samlet detaljert informasjon om mer enn 120 millioner kjørte kilometer og vi har data som tilsvarer det en enkelt bil kan kjøre på 10 000 år. Dataene viser god spredning i kjøreatferd, og vi ser et interessant mønster:

  • Unge gutter har dårligere score enn eldre, og også dårligere enn jenter Biler som eies av eldre, men som benyttes av førere under 23 år har lavere score enn andre
  • Biler som innbyr til en aktiv kjørestil kjøres betydelig mer offensivt enn andre biler
  • De store familiebilene kjøres gjennomgående med den mest defensive kjørestilen. Ikke rart da det ofte er verdifull last om bord – og modellen som er helt på topp er faktisk Pollens egen bil, Volkswagen Caravelle/Transporter

Vi i SpareBank 1 synes det er rimelig at en ansvarsfull ung mann med en sprek BMW skal belønnes hvis han kjører ansvarlig. Det får vi til med den smarte bilforsikringen.

Heldigvis ser vi at de aller fleste som har valgt smart bilforsikring kjører med god flyt. Fra starten har vi valgt en enkel modell for beregning av kjørescore, og etter hvert som vi får mer erfaring vil vi utvikle både løsningen og modellen. Det som er aller viktigst for oss, er at vi stimulerer til en kjøreatferd som reduserer risikoen for ulykker, det vil si en defensiv kjørestil.

Om det kommer et enkeltutslag på scoren som følge av en forbikjøring eller akselerasjon ut på motorveien, vil dette ha liten betydning. Det er utviklingen i atferd over tid som betyr noe. Samtidig kan det kan være smart å reflektere over de hendelsene vi får trekk i scoren for. Hvis jeg må bråbremse kan det jo være at jeg har hatt for stor fart i situasjonen, eller holdt for kort avstand til bilen foran.

Pollen trekker også frem manglende fokus på fart og at mobilen brukes for å gi tilbakemelding underveis. Det er to temaer vi i SpareBank 1 har brukt mye tid på også. Vi valgte å starte med en løsning som ikke tar hensyn til fart, men vi har temaet jevnlig oppe til diskusjon. Det vi ser er at det er en tydelig sammenheng mellom høy fart og kjørescore, og biler som jevnlig kjøres med høy fart har også gjennomgående lavere kjørescore enn andre.

SpareBank 1 ville ikke ha lansert en løsning hvor vi bruker mobiltelefonen for å gi tilbakemelding under kjøring uten at det var godt forankret med folk som kan trafikksikkerhet, som for eksempel Trygg Trafikk. Det er viktig med direkte tilbakemeldinger for å endre atferd. Dette har vi løst på en god måte gjennom et enkelt design og forsinkelser på tilbakemeldingene så de ikke gis midt i en situasjon. Vi anbefaler naturligvis at sjåføren aldri bruker den såkalte underveis-visningen uten at godt plassert mobilholder.

Jeg håper Pollen fortsatt vil bruke den smarte bilforsikringen fremover. Løsningen er ganske smart og det jobbes med å gjøre den enda smartere. De to områdene som har mest fokus nå er fart og distraksjon, og da spesielt bruk av mobiltelefon når man kjører.»

Les også:

-

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer