PLUGG: Med denne plugget i bilen, mener forsikringsselskapene at de kan vurdere om du er en trygg sjåfør. Foto: Sparebank1/YouTube
PLUGG: Med denne plugget i bilen, mener forsikringsselskapene at de kan vurdere om du er en trygg sjåfør. Foto: Sparebank1/YouTubeVis mer

Kommentar:

Hvor smart er egentlig en smart bilforsikring?

En liten plugg som ikke engang kan se veien, er en dårlig dommer.

Kommentaren er oppdatert 4. september kl 12.45, med tilsvar fra SpareBank1 Forsikring.

Forsikringsbransjen blir stadig mer kreative i kampen om kundene. Noen lokker med en bulk i året uten bonustap, andre med raskere oppbygging av bonus.

Et annet fenomen som tilbys av flere er en «smart» bilforsikring, der du kan få rabatt på bilforsikringen din mot å la forsikringsselskapet følge med på kjøringen din.

Jo «tryggere» du kjører, jo større blir avslaget på forsikringspremien.

Plugg i bilen

Både Rema forsikring (via Storebrand), Sparebank1 og nå seinest Tryg har løsninger som i stor grad likner på hverandre. Du får avslag på forsikringen ved å ta den i bruk, og du kan spare ytterligere om du er en «god» sjåfør.

Dette foregår ved at du setter inn en plugg i diagnoseporten (OBD) på bilen din (alle moderne biler har en slik), som kan lese av kjøredata i sanntid. En app på telefonen kommuniserer med pluggen og laster så opp de aktuelle dataene til forsikringsselskapet.

Pål Joakim Pollen er teknologiredaktør for Dinside.no.
Pål Joakim Pollen er teknologiredaktør for Dinside.no. Vis mer

Begrenset med informasjon

Jeg tegnet selv en slik avtale med Sparebank1 tidligere i sommer, etter å ha kjøpt bil – en Volkswagen Caravelle med plass til alle fire ungene, barnevogn og hundebur.

Og selvsagt våkner konkurranseinstinktet raskt til liv når man får poeng for kjøringen.

Poengsystemet er delt i tre: gass, brems og sving. Må du bråbremse, trekkes du i poeng, og det samme hvis du akselererer raskt eller påfører bilen litt for mye G-krefter til én av sidene.

I Spinn-appen kan du følge med på kjøringen, enten i sanntid eller ved å gå tilbake til enkelttdager. Skjermbilde: Pål Joakim Pollen
I Spinn-appen kan du følge med på kjøringen, enten i sanntid eller ved å gå tilbake til enkelttdager. Skjermbilde: Pål Joakim Pollen Vis mer

Etter tre dager med 100 poeng, fikk jeg mitt første trekk i poeng den fjerde dagen for akselerasjon, der jeg lå bak en bil som holdt rundt 55 km/t i 80-sona. Jeg tok en helt legitim forbikjøring på ei slette - med god sikt.

Selvsagt akselererte jeg det jeg kunne da jeg tok forbikjøringen, så det også skulle bli tid til at bilene bak kunne kjøre forbi. Likeledes har jeg blitt trukket i poeng nesten hver gang jeg har akselerert ut på motorveien; særlig ut fra bensinstasjoner og andre steder med korte akselerasjonsfelt.

Mindre trafikkfarlig

Men si meg - er det ikke farligere å blinke inn på motorveien i 60 km/t enn faktisk å nå fartsgrensen først? Eller bruke lang tid på å kjøre forbi en annen bil? Det var i hvert fall det jeg lærte på kjøreskolen.

På ferie i Danmark trykket jeg hardt på bremsen da jeg så to rådyr komme farende i buskaset på siden av veien litt foran, og igjen var det duket for trekk i poeng. God reaksjonsevne er tydeligvis noe som ikke skal belønnes på bilforsikringa.

Hva med det som faktisk forårsaker ulykker?

Ifølge Trygg Trafikk skyldes omtrent 35 prosent av dødsulykker høy fart. Men der er den lille Spinn-pluggen helt blank. Den har ingen idé om hva fartsgrensen faktisk er der du kjører, så om du holder 110 gjennom ei 70-sone er det ingen som bryr seg.

Og 46 prosent av ulykkene skyldes manglende førerdyktighet - deriblant uoppmerksomhet. Da er det merkelig at hovedfunksjonen i appen er å kunne følge med på scoren sin i sanntid – på mobilskjermen!

FØLG MED: Å tilby kjørescore på mobilskjermen i sanntid er neppe med på å gjøre deg til en tryggere sjåfør. Foto: Sparebank1/YouTube
FØLG MED: Å tilby kjørescore på mobilskjermen i sanntid er neppe med på å gjøre deg til en tryggere sjåfør. Foto: Sparebank1/YouTube Vis mer

I det du drar igjennom en sving, gasser eller bremser ser du en visuell indikator som nærmer seg bilen jo større G-kreftene blir. Det er neppe noe du bør følge med på i slike situasjoner.

God idé, dårlig utført

At kjøreferdigheter og -trygghet kan gi deg bonus på bilforsikringen er definitivt noe jeg hilser velkommen.

Men begeistringen er ganske begrenset for Sparebank1s Spinn-løsning, og de andre variantene ser ut til å likne i stor grad, der Tryg riktignok har vært smarte nok til å ta bort live-funksjonen og heller gi deg en score først fem minutter etter at du har stoppet.

For en brå akselerasjon eller brå oppbremsing trenger på ingen måte å bety at du er en dårlig sjåfør – i mange tilfeller tvert om.

Og derfor er ikke en plugg som sitter under rattet nok til å vurdere akkurat det.

Den burde i det minste kunne se veien.

Les også:

-