Hello er en av Norges billigste mobiloperatører, med for eksempel 5 GB data i måneden for 250 kroner. Telenor er en av Norges dyreste , nå med bare 0,5 GB i måneden for samme pris.
Også Hello bruker Telenor-nettet. Men Telenor har noe Hello ikke har: Full fart. Hello tilbyr bare 10 megabit per sekund (Mbps), mens Telenor-abonnementene har datahastigheter på mellom 10 og 450 Mbps.
«Fart og dekning betyr alt» sier Telenor derfor i markedsføringen sin. «Den store mobilbløffen» kaller Hello dette, og står hardt på at få trenger denne farten.
Vi ba Hello låne oss et SIM-kort så vi kunne teste dette selv: For vil vi egentlig merke noen forskjell på et «tregt» og et «raskt» abonnement ved vanlig bruk?
LES OGSÅ: Telenor sier det er gratis å gå over til fri EØS-roaming, men kutter datakvota di

Vi filmet hele testen
Aller først: Megabit per sekund (Mbps) måler hvor raskt data lastes fra internett, på samme måte som kilometer per time måler hvor raskt biler kjører på veien. Da én byte tilsvarer åtte bit, vil 10 Mbps tilsvare å kunne laste ned 1,25 megabyte hvert sekund.
Er du villig til å betale ekstra for mer fart? (Avsluttet)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.
I praksis vil det ikke være fullt så enkelt, med pingtider, datapakker, dekning og alt annet som spiller inn. Så dette er teoretiske makshastigheter. Men det er uansett disse tallene operatørene tar seg betalt for.
For å teste forskjellen brukte vi to iPhone 6S-mobiler; én med et Hello-abonnement på 10 Mbps, og én med vårt Telenor-jobbabonnement på 60 Mbps. Vi testet dette innendørs på Hasle i Oslo, rett og slett ved å gjøre det samme på begge mobilene samtidig.
Dette gir ingen vitenskapelige svar, men svar på det viktigste: Om du vil merke forskjell i det daglige. Og det beste er egentlig bare å se det selv, så vi filmet hele seansen:
LES OGSÅ: Nå kommer Telia også med fri roaming i Europa – uten kutt for eksisterende kunder
Liten forskjell på det meste

I videoen vil du blant annet se:
- For vanlig surfing av nettsider, er forskjellen som ofte minimal. Ved tyngre sider vil du absolutt se forskjell, men det er snakk om maks ett sekund. Nettet er i dag mobiltilpasset, og en vanlig mobilside tar så liten plass at lastingen går raskt selv med 10 Mbps.
- Både nettvideo og musikkstrømminglaster raskt selv med 10 Mbps. Da vi lastet de samme filmene på NRK og Netflix, åpnet de seg på nærmest identiske tidspunkt hos både Hello og Telenor. Samme med låter på Spotify.
- Sosiale medier er heller ingen problem. Alt fra Snapchat til Facebook og Instagram gikk raskt på begge mobiler.
- Men når du laster ned store filer er forskjellen virkelig merkbar. Naturlig nok. Et spill fra App Store som Telenor brukte 20 sekunder på, måtte Hello ha 45 sekunder på å laste ned. I videoen har vi kuttet ned denne ventetiden kraftig.

Mener Telenor bløffer
- Dette er ikke det overraskende i det hele tatt, sier administrerende direktør Thomas Sandaker i Hello til Dinside, etter å ha sett videoen vår.
- Vi har hele tiden vært tydelige på at hvis man har et bruksmønster der man laster ned store mengder data på telefonen, så bør man velge andre abonnementer. Men for majoriteten av norske mobilbrukere så handler det om streaming, og da holder den farten vi tilbyr mer enn nok, fortsetter han.
Sandaker sparer ikke på kruttet når han omtaler konkurrenten sin Telenor, som han mener villeder norske mobilkunder ved å «vri enhver diskusjon om pris og mengde til at det handler om noe helt annet».
- Konklusjonen kan ikke være noe annet enn at Telenor investerer massivt i, og helt bevisst bløffer majoriteten av det norske folk, til å betale dyrt for noe de ikke trenger, mener Sandaker.
LES OGSÅ: Derfor er det så dårlig mobildekning på toget

Mener Hello undervurderer
- Hvis en av våre konkurrenter satser på lav hastighet til sine kunder, er det ikke så rart han ikke akkurat omfavner vår offensiv som nettopp handler om fart. Men vi er veldig trygge på det kundene forventer av oss, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor til Dinside.
Også Krokan har fått se resultatene våre, og vedgår at forskjellene ofte er små. Men han peker på at mobilvanene våre er i rask endring, både med tanke på hvor tunge oppgaver vi utfører og hvor raskt vi forventer at det skal skje.
- I videoen ser man forskjeller, og selv om dette tilsynelatende kan virke som marginalt, blir nok terskelen for hva man synes er unødvendig ventetid lavere og lavere, forteller Krokan.
Han understreker også at høyere datahastigheter kan være viktig om man deler nettet fra mobilen til for eksempel PC-er. Og at det ikke er bare hastigheter Telenor tar seg betalt for, men blant annet fri EØS-roaming og uebgrenset skylagring.
- Skrekkscenarioet for mobilbrukere i Norge og for det norske samfunn vil være om Telenor ikke investerer tungt i fremtidens mobilteknologi, og ikke gir kundene de hastigheter de ønsker, mener Krokan i Telenor.
LES OGSÅ: Telenor er først ut med ny og bedre ringeteknologi, men det kan ta tid før du får glede av 4G-tale
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.