Kommentar

Hva i alle dager var dette, Apple?

Netflix mister neppe nattesøvnen av dette.

OPRAH: Store navn til tross, Apples TV-lansering var alt annet enn imponerende. Foto: Michael Short/AFP
OPRAH: Store navn til tross, Apples TV-lansering var alt annet enn imponerende. Foto: Michael Short/AFP Vis mer

Etter årevis med rykter og spekulasjoner var dagen kommet for Apples avduking av den ambisiøse TV-tjenesten, men for et antiklimaks. Showet varte i intet mindre enn to timer, og mot slutten gjorde Apples engasjerte klappere det de kunne for å skape litt entusiasme rundt dette. For det klarte ikke Apple.

KRITISK: Martin Kynningsrud Størbu er teknologijournalist i Dinside. Foto: Per Ervland.
KRITISK: Martin Kynningsrud Størbu er teknologijournalist i Dinside. Foto: Per Ervland. Vis mer

Apple TV+ er TV-tjenesten som skal konkurrere med Netflix og Apple Arcade er Apples nye spillsatsing, men lot noen seg overbevise?

Lanseringen av Apple Arcade beviser nok en gang at selskapet fremdeles ikke forstår seg på spillbransjen. De benyttet anledningen til å gi et lite stikk til Google med en kommentar om at man ikke trenger å være på nett for å spille Arcade-spillene, men tjenesten var jo ikke akkurat noe å skrike wow for.

Er det noe spillere misliker, er det eksklusive spill. Vi ønsker at spill skal være tilgjengelig på de plattformene vi bruker. Apple ser annerledes på det, og skrøt av 100 nye og EKSKLUSIVE spill på Arcade som kun er tilgjengelig på deres plattformer.

Microsoft gjør dette mye bedre med spilltjenesten Xbox Game Pass som består av hundrevis av spill, som også er tilgjengelig på andre plattformer.

Spillene i Arcade er det for tidlig å si noe om, og Apple har noen kjente utviklere med på laget, men førsteinntrykket er ikke overbevisende.

Hvor er innholdet?

Så har vi det som skulle være kveldens største nyhet. Jeg snakker nemlig om TV+, Apples virkelige forsøk på å konkurrere med Netflix og de andre strømmekjempene.

Det startet med en laaang video der kjente personer i underholdningsindustrien snakket om det å være kreativ og å skape, etterfulgt av en rekke skuespillere som snakket om deres Apple TV+-prosjekter, men hvor i alle dager var trailerne?

Se for deg spillmessen E3 der Electronic Arts snakker om spillene, eller viser en langtekkelig video der utviklere snakker om hvordan det er å skape spill, i stedet for å vise dem frem. Det hadde vært helt absurd!

Apple skal ha for at de har fått en haug med store navn på laget, som potensielt kan skape mye bra underholdning. Jeg nevner i fleng: Steven Spielberg, Jennifer Aniston, min personlige favoritt, Steve Carrell, for ikke å glemme Oprah Winfrey. Det eneste jeg savnet var at Seinfeld-skaper Larry David inntok scenen og formante det åpenbare: «curb your enthusiasm», eller «ingen grunn til begeistring» som serien hans heter på norsk.

For slik følte jeg det.

Sjelden har uttrykket «cut to the chase» vært mer passende.

Ikke bare kjedelig

Dog blir det feil å svartmale hele det to timer lange showet (som føltes som det varte i en evighet). News+ virker veldig lovende. Tilgang til et lass med god journalistikk fra mange store publikasjoner til en OK månedspris, virker som et varp.

Apple Card virker også som et lovende kredittkort med 2 prosent i penger tilbake når man handler, selv om jeg nesten skrudde av da Apple omtalte bankkortet som det «vakreste bankkortet noensinne» til ellevill jubel fra salen. Huff.

Aller best var trolig nyheten om den nye TV-appen som samler innhold fra en rekke strømmetjenester på ett og samme sted. Her samarbeider Apple med blant annet HBO, Starz og Showtime, tjenester som er fylt til randen med godt innhold

Men hva er felles for News+, TV-pakken og Apple Card? Det vil ta en stund før de bli tilgjengelig her til lands, om alle i det hele tatt kommer hit. Den nye TV-appen blir tilgjengelig i over 100 land, men hvordan utvalget blir i Norge, det aner vi ikke.

Dette var en ganske merkelig lansering fra Apple, et selskap som er kjent for sine gode og engasjerende lanseringsarrangementer. Og jeg spør meg selv hvorfor i alle dager showet fant sted i dag. Produktene kommer ikke før til høsten - mange av nyhetene må vi i Norge uansett vente en god stund på - og Apple viste så å si ingenting av TV-innholdet de jobber med.

Kanskje hadde det vært lurt å vente noen måneder og vist frem noen trailere slik at også de som ikke er «innleide» Apple-klappere kunne fått noe å juble over?