<strong>NY FUNKSJON:</strong> Nå finnes det enda en måte å lage videoer på i Instagram, kalt Reels. Det er i praksis en litt enklere utgave av TikTok. Foto: Instagram
NY FUNKSJON: Nå finnes det enda en måte å lage videoer på i Instagram, kalt Reels. Det er i praksis en litt enklere utgave av TikTok. Foto: Instagram Vis mer

Instagram Reels

Her er Facebooks nye TikTok-kopi

Rapper funksjon fra nok en konkurrent. - Blåkopi, sier kritikerne.

Publisert
Sist oppdatert

Det er stor spenning knyttet til om USA kommer til å forby TikTok eller ikke, og hva det i så fall vil bety for oss i Norge. Sånn sett kunne ikke timingen for lanseringen Instagrams nye TikTok-konkurrent, Reels, kommet på et bedre tidspunkt.

Med Instagram Reels kan du lage korte videoer (opptil 15 sekunder) med musikk, filtre og effekter. De kan deles med venner, men andre kan også oppdage dine «reels» via utforsker-fanen.

- Blåkopi

- Og jeg må si, Reels ligner ganske mye på TikTok, skriver Stephanie McNeal i sin omtale på BuzzFeed.

<strong>UTFORSK:</strong> Det har allerede begynt å dukke opp reel-videoer i utforsk-fanen i Instagram-appen. Foto: Instagram
UTFORSK: Det har allerede begynt å dukke opp reel-videoer i utforsk-fanen i Instagram-appen. Foto: Instagram Vis mer

- Nesten en blåkopi av TikTok, skriver CNN Business.

Ifølge The Verge mener imidlertid Instagrams produktsjef, Robby Stein, at de to produktene ikke er helt like. Den store forskjellen er åpenbart at TikTok er sin helt egen app, mens Reels bare er en funksjon inne i Instagram sammen med de øvrige funksjonene i appen.

Reels-videoer havner som nevnt i utforsker-fanen i Instagram, men når du først er inne her, kan du scrolle gjennom nye videoer nedover som du gjør i TikTok.

TikTok har også flere funksjoner enn Reels, ifølge Buzzfeed. For eksempel kan du ikke lage «duets» med andre sine videoer som du kan i TikTok.

Ikke første gang

Facebook, som eier Instagram, er ikke akkurat fremmed for å kopiere populære funksjoner fra andre apper til sine egne. Mange trekker frem lanseringen av Instagram Stories, som var rappet fra Snapchat, fra 2016 som det mest åpenbare eksempelet.

Instagram begynte å teste sin Reels-funksjon i Brasil i fjor, men ble rullet ut gradvis til flere land, før den ble lansert globalt denne uka.

Faktisk er ikke dette selskapets første forsøk på en TikTok-konkurrent. I 2018 lanserte selskapet en app kalt Lasso, men denne slo aldri an og ble lagt ned tidligere i år, ifølge TechCrunch

<strong>EFFEKTER:</strong> Du kan legge både musikk og effekter til dine reels. Foto: Instagram
EFFEKTER: Du kan legge både musikk og effekter til dine reels. Foto: Instagram Vis mer

Slik lager du en «reel»

Du lager en reel-video fra samme sted du lager en Story/Historie, ved å trykke på kamera-knappen oppe til venstre i Instagram. Så velge Reels nederst, i stedet for Historie.

Da vil du få opp et kamera-grensesnitt hvor du kan velge musikk, avspillingshastighet, filtre og tidtaker (hvor du kan velge hvor langt et klipp skal være og får nedtelling før opptaket starter). Du kan dessuten gjøre flere opptak i en video, akkurat som på TikTok.

Du kan lage reel-videoer med både privat og offentlig konto, men de dukker bare opp i utforsk-fanen om du deler de med din offentlige konto. Du kan lett finne frem til dine reel-videoer fra en egen fane i brukerprofilen din.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer