OnePlus 7 pro:

Håper å bli utsolgt på 21 sekunder

Lanseringsstunt sammen med Komplett i Norge.

TYNNE RAMMER: Ved å skjule frontkameraet når det ikke er i bruk, ser OnePlus 7 Pro ut til å få svært tynne skjermkanter ifølge lekkasjebildene. Foto: Ishan Agarwal / Twitter
TYNNE RAMMER: Ved å skjule frontkameraet når det ikke er i bruk, ser OnePlus 7 Pro ut til å få svært tynne skjermkanter ifølge lekkasjebildene. Foto: Ishan Agarwal / TwitterVis mer

14. mai lanseres OnePlus 7 Pro, med en pressekonferanse som går av stabelen samtidig både i London, New York, Bangalore og Beijing, der telefonen forventes å være i salg kort tid etterpå.

Men faktisk er det mulig å sikre seg telefonen før den i det hele tatt blir lansert. I samarbeid med Komplett har selskapet nemlig tilgjengeliggjort 50 såkalte «mystery boxes» som legges ut for salg på ettermiddagen 9. mai, altså fem dager før lanseringen.

Ukjent innhold

Det nøyaktige innholdet i boksene er ikke kjent, men den vil garantert innholde OnePlus 7 Pro, altså den nye toppmodellen.

Annet enn det skal den inneholde «flust av OnePlus-utstyr», uten at det er videre detaljert. Det kan typisk være ting som ekstra hurtiglader, deksel, billader eller den slags.

«BLINDT» SALG: Komplett har 50 eksemplarer av OnePlus 7 Pro som skal selges før telefonen i det hele tatt er lansert.
«BLINDT» SALG: Komplett har 50 eksemplarer av OnePlus 7 Pro som skal selges før telefonen i det hele tatt er lansert. Vis mer

Ei heller prisen avsløres før salget av boksen starter, men den spås å være høyere enn på tidligere OnePlus-modeller. De 50 som får kloa i dem, vil altså kjøpe den «i blinde» og få den før den lanseres offisielt.

Håper på 21 sekunder

Det kan være at du må være ganske kjapp på labben om du vil kapre ett av de første eksemplarene. I fjor gjorde OnePlus lignende stunt med modellen 6T i Sverige, der 100 slike forundringspakker ble solgt unna på 42 sekunder.

– Det hadde vært kult om vi hadde solgt ut våre femti forundringspakker på 21 sekunder. Vi vet det er mange OnePlus-fans i Norge, så det kommer helt sikkert til å være rift om pakkene, sier Stefan Bonnevier, PR-sjef for OnePlus i Norden.

Slik blir telefonen

OnePlus kjører ganske hardt med markedsføringen i forkant av lanseringen, blant annet med en firesiders annonse i New York Times forleden dag.

Der var budskapet som følger:

Foto: OnePlus
Foto: OnePlus Vis mer

Blant annet viser selskapet til en undersøkelse gjort av PC Magazine der OnePlus-eierne var de mest fornøyde, og poengterer blant annet at telefonen ikke vil ha noen «notch» – busslomme på toppen av skjermen. Det betyr nok at frontkameraet kan sprette opp ved behov.

Fra før er det også kjent at skjermen på telefonen får en A+-karakter hos skjermtesterne i Displaymate, og at den mest sannsynlig vil operere på 90 Hz fremfor 60 Hz som er vanlig blant konkurrentene.

Ryktebørsen ellers sier at OnePlus 7 Pro vil få en 6,7 tommer stor AMOLED-skjerm med 3120x1440-oppløsning, tre kameraer på baksiden med ulike brennvidder (3x optisk zoom og supervidvinkel), 256 GB lagringsplass, 10 GB arbeidsminne og Qualcomms heftigste prosessor, Snapdragon 855. Batteriet skal være på 4.000 mAh der den medfølgende laderen har 30 watts ladeeffekt.

Dog vil den også mangle ting som støtte for minnekort, lydutgang og trådløs lading.

Men merk altså at dette bare er rykter, og at du ikke kan være helt sikker på de endelige spesifikasjonene om du kjøper telefonen før den er lansert.

Spesielle lanseringer

Siden oppstarten i 2014 har OnePlus stått for ganske spesielle lanseringer. I tillegg til å invitere pressen, lar de også vanlige folk kjøpe billetter til lanseringsarrangementet.

Den første telefonen, OnePlus One, ble ikke solgt i vanlige butikker – kun på selskapets nettsider. Og ikke bare det – for å kjøpe en, måtte du ha en invitasjon, som du kunne «vinne» ved å delta i konkurranser, følge OnePlus i sosiale medier og den slags.

Invitasjonene var kun gyldige i 24 timer, og dersom man bestilte telefonen fikk man to invitasjoner å dele ut videre.

Den slags var mer vanlig før, der blant annet Spotify og Google (Gmail) fulgte samme mønster da de rullet ut de respektive tjenestene.

PS! Vi skal hente vårt testeksemplar den 9. mai og kommer tilbake ei ukes tid senere med full test av OnePlus 7 Pro.