Foto: Oliver Mann
Foto: Oliver MannVis mer

Gratis epost – billig!

Det høres kanskje ut som en selvmotsigelse, men gratis epost er ikke så gratis som du tror. DinSide Data har sett nærmere på fire løsninger som kan gi deg – så godt som – gratis epost.

Når man snakker om gratis epost, dreier det seg stort sett om web-baserte tjenester som Hotmail, Rocketmail og lignende. Ulempen med disse er imidlertid at du må sitte oppkoblet mot Internett for å bruke dem, enten du skal lese eller skrive meldinger. Dermed løper tellerskrittene, og tilbudet blir langt fra gratis likevel.

For å unngå dette kan du selvsagt skrive i en tekstbehandler, koble deg opp mot epost-tjenesten, og til slutt bruke klipp og lim. Kanskje litt slitsomt i lengden? Vi har sett på alternativer som sparer deg for både tid og penger.

Epost til hele familien

Alle som kjøper et Internett-abonnement, får med minst én epost-konto. Noen leverandører tilbyr flere kontoer på samme abonnement, andre ikke. Da kan det fort bli problemer når både mamma, pappa, lillesøster og lillebror skal ha egen epost-konto.

Før ville det vært greit, for da ville ikke de minste hatt noen å skrive til. Nå har imidlertid venner og venninner epost også. Mye tid (og dermed tellerskritt) går med foran PCen for å skrive meldinger til kompisen over gata...

Raskere enn web

De fire forskjellige epost-løsningene vi har sett på, bruker alle POP3 (Post Office Protocol, Version 3) og SMTP (Simple Mail Transfer Protocol), istedenfor web-baserte løsninger. Dermed krever sending og mottak av epost bare en kjapp oppkopling mot Internett.

POP3 er en Internett-protokoll som brukes for å motta epost fra en ekstern tjenermaskin. Protokollen sjekker brukernavn og passord for å kontrollere at meldingene ikke går til feil person, men brukes ikke når du sender epost.

For å sende meldingene dine bruker du en såkalt SMTP-tjener. SMTP er en protokoll som sender meldinger til andre SMTP-tjenere. Dette er den vanligste måten å sende meldinger på Internett på.

Denne måten å sende og motta epost på er både rask og enkel, og er også den som brukes til epost-kontoen du får fra din Internett-leverandør. Fordelen med POP3 og SMTP i forhold til web-basert epost, er at oppkoblingstiden mot Internett kuttes dramatisk. Dessuten kan du selv velge hvilket epost-program du vil bruke, du er ikke avhengig av brukergrensesnittet på websidene.

Når du setter opp epost-programmet ditt med den nye epost-kontoen, henter det ned nye meldinger med POP3 og sender meldinger via SMTP. Dette går ofte unna på under et minutt, forutsatt at det ikke er gigantiske fil-vedlegg inne i bildet.

Og kandidatene er...

De fire alternativene vi har sett på, har mange likheter. Blant annet har alle støtte for POP3 og SMTP. De har forskjellige begrensninger og noen leverandører tilbyr også plass til hjemmesider.

Klikk her for å se vår oppsummering og en tabell over de viktigste egenskapene. Les videre hvis du vil ha mer utførlig informasjon om de ulike tilbudene.

HotPOP (http://www.hotpop.com) er den første av de fire alternativene. Denne tjenesten er finansiert av reklame, men heldigvis på en litt sympatisk måte.

Du slipper at mottakerne får reklame i eposten du sender dem (noe som skjer i Hotmail), men HotPop forbeholder seg retten til å sende reklame direkte til deg, i ny og ne. Jeg har vært registrert der en ukes tid, og ennå ikke fått noen reklamemeldinger.

HotPOP tilbyr deg å bruke hotpop.com som epost-adresse, men du kan også velge en av disse: toughguy.net, punkass.com, bonbon.net, phreaker.net og sexmagnet.com. Kanskje mest for spesielt interesserte?

Begrensningen hos HotPOP er relativt liten: Du kan ikke sende meldinger større enn 500 kB. Større vedlegg må derfor splittes.

Crosswinds (http://www.crosswinds.net) sender deg ikke reklamemeldinger og legger heller ikke reklame i meldingene dine. De baserer seg enkelt og greit på at du ser reklame på websiden deres. Meget sympatisk!

Dette er tjenesten som kanskje appellerer mest til nordboerne. Adressen din ser slik ut: [email protected] Der det står ”eget” kan du velge blant et utall forskjellige steder i hele verden. De har også fått med seg Norge, representert ved Oslo, Bergen, Hammerfest og Narvik (!).

Det følger automatisk med plass til hjemmeside, som du godt kan ignorere.

De få begrensningene er at du ikke kan la meldinger ligge på serveren i mer enn 30 dager, og filvedlegg er begrenset til maks 1 MB. Noe du kanskje uansett ikke bør gå over, med tanke på mottakeren...

Nettaxi (http://www.nettaxi.com) kan komme til å sende deg reklamemeldinger for å finansiere tjenesten sin, selv om jeg heller ikke her har mottatt noen. Nettaxi driver med hjemmesider også. Både gratis, og for de mer for profesjonelle, som må betale ekstra.

Det finnes ingen begrensninger i bruk av eposttjenesten til Nettaxi, og du kan bare få nettaxi.com som domenenavn.

Softhome (http://www.softhome.net) er den siste vi har sett på, og denne gir også det minst profesjonelle inntrykket. Det står ingenting om hvordan tjenesten er finansiert, men jeg har ennå ikke fått noen regning i posten!

Det eneste Softhome sier, er at de forbeholder seg retten til å videresende opplysninger du gir dem til en tredjepart. De vil imidlertid ikke sende navn, adresse, epost eller telefonnummer til andre.

Heller ikke Softhome har begrensninger på bruken av systemet, noe som er positivt. Som domenenavn har du bare softhome.net tilgjengelig.

En vinner?

I vår sammenligning har vi lagt mest vekt på at tjenesten skal være uten reklame, og at det skal være POP3 og SMTP.

Forskjellene er ikke store, men totalt sett mener vi HotPOP kommer best ut.

Men ettersom det er store likeheter, bør du tenke gjennom hva du ønsker av tjenesten, og studere vår tabell for å finne den beste løsningen for deg.

DinSide Data har tidligere testet web-baserte epost-løsninger. Se lenken nedenfor.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.