Går sammen om å lage Google-konkurrent

Kinesiske Huawei, Xiaomi, Oppo og Vivo med felles storsatsing.

SAMARBEID: Fire av verdens seks største mobilprodusenter innleder nå et samarbeid som kan bli en stor utfordrer til Googles tilnærmede app-monopol. Foto: Daniel Leal-Olivas / AFP / NTB Scanpix
SAMARBEID: Fire av verdens seks største mobilprodusenter innleder nå et samarbeid som kan bli en stor utfordrer til Googles tilnærmede app-monopol. Foto: Daniel Leal-Olivas / AFP / NTB Scanpix Vis mer

Kinesiske Huawei er kanskje selskapet som har blitt hardest rammet i handelskrigen mellom USA og Kina. På forsommeren i fjor havnet Huawei på Trumps «svarteliste», som gjorde at amerikanske selskaper ikke lenger fikk lov å handle med dem.

Dermed kan ikke Huawei selge nye telefoner med Googles programvare forhåndsinstallert (derunder også app-butikken), som igjen resulterte i at høstens flaggskip, Mate 30 Pro, aldri ble lansert her i Europa.

I mellomtiden har Huawei brettet opp ermene og satset millarder på å bygge opp sin egen app-butikk, AppGallery.

Blant annet jobber et titall nordiske Huawei-ansatte med partnerskap for å sikre at de mest nødvendige lokale appene blir å finne i app-butikken. TomTom vil blant annet levere kart- og navigasjonsløsningene, og i Sverige er BankID-appen allerede på plass.

Kinesisk samarbeid

Google har lenge vært sperret ute fra Kina, så i hjemlandet er det helt vanlig at de ulike telefonprodusentene (og andre) har egne app-butikker man kan laste ned apper fra.

Og denne uka kunne Reuters rapportere om at Huawei, Xiaomi, Oppo og Vivo nå har startet et samarbeid (GDSA - Global developer service alliance), som lar ikke-kinesiske utviklere laste opp appene sine til alle de fire aktørenes app-butikker samtidig.

Dermed får utviklere alt på ett sted med tanke på distribusjon, support, inntjening, promotering og den slags.

Står for 40 prosent globalt

Og dette er store aktører alle sammen. I en nylig årsrapport fra Counterpoint om det globale telefonsalget, står de fire produsentene for hele 40 prosent av verdens solgte telefoner (mer enn Samsung og Apple til sammen), med henholdsvis andre-, fjerde-, femte- og sjetteplass på verdensrankingen:

Grafikk: Counterpoint
Grafikk: Counterpoint Vis mer

Imponerende er det for øvrig å se at Huawei har klatret forbi Apple i 2019, med tanke på all uroen rundt selskapet og at de tross alt ikke fikk lansert høstens toppmodell i store deler av verden.

Kan bli enorm Google-konkurrent

Utenfor Kina er Google definitivt den dominerende markedsaktøren med tanke på Android-apper, selv om giganter som Amazon også har utfordret Google med sin egen app-butikk. Men med en total markedsandel på 40 prosent kan det være at kineserne er i ferd med å bygge en enorm Google-konkurrent på den fronten.

«Ved å danne denne alliansen vil hver produsent kunne dra nytte av de andres fordeler i ulike regioner, med Xiaomis sterke markedsandel i India, Vivo og Oppo i sørøst-Asia og Huawei i Europa», sier Nicole Peng, visepresident i mobil-divisjonen hos analyseselskapet Canalys.

Huawei forventes å lansere sin nye toppmodell, P40 Pro i neste måned, som kan komme med selskapets Android-baserte HarmonyOS ombord – helt uten Google-apper, men muligens med et bedre app-tilbud enn man kunne forvente for bare noen måneder siden.

I så fall er det godt mulig vi også får se telefonen i norske butikkhyller. Kanskje kan Trumps svartelisting vise seg å være ris til egen bak, som heller har gitt grobunn for en gigantisk kinesisk konkurrent til Apple og Google – begge amerikanske selskaper.

For bare en ukes tid siden uttalte den østerrikske Huawei-sjefen, Fred Wangfei, at selskapet ønsker å fjerne alle avhengigheter til USA, ifølge 9to5Google. Han gikk også så langt som å si at Huawei ikke ønsket å bruke Googles tjenester selv om forbudet skulle bli opphevet, men akkurat det har selskapet i etterkant tilbakevist.