Forsvinner likerklikkene på Instagram?

Vurderer å skjule hvor mange likerklikk man har fått på et bilde.

VIL SKJULE ANTALLET: Snart kan det bli slutt på at andre ser hvor mange likerklikk du får på et Instagram-bilde. Foto: Kirsti Østvang
VIL SKJULE ANTALLET: Snart kan det bli slutt på at andre ser hvor mange likerklikk du får på et Instagram-bilde. Foto: Kirsti ØstvangVis mer

Å få mange likerklikk er for noen hele poenget med å legge ut bilder på Instagram. Snart kan det imidlertid være slutt. Ting tyder nemlig på at Instagram vurderer å kvitte seg med likerklikk, i hvert fall visningen av antallet av dem.

Det var utvikler Jane Manchun Wong, som er kjent for å avsløre kommende funksjoner i apper ved å analysere koden, som først avslørte den mulige endringen, ifølge TechCrunch.

- Vi ønsker at følgerne dine skal fokusere på hva du deler, ikke hvor mange likerklikk innleggene dine får, skriver Instagram om endringen, som Wong oppdaget koden til i Android-versjonen av appen.

På bakgrunn av funnene klarte Wong å generere skjermbildene lenket til ovenfor.

Ut fra skjermbildene å dømme, vil følgerne dine fremdeles se at innlegget ditt har fått liker-klikk med endringen, men selve antallet vil ikke vises for andre enn deg selv.

Instagram avviser imidlertid at de holder på å teste likerklikk-løse innlegg, og kaller endringen en «intern prototyp som ikke er synlig for publikum ennå».

- Vi tester ikke dette for øyeblikket. Å utforske måter å redusere press på Instagram, er imidlertid noe vi alltid tenker på, sier Instagram til TechCrunch.

Potensielt stor endring

Skulle Instagram fjerne likerklikk-antallet, vil det være en stor endring i hvordan plattformen fungerer.

- Det kan redusere flokkmentaliteten, hvor folk liker det som allerede får masse liker-klikk. Det kan redusere konkurranse-mentaliteten, siden brukere ikke vil sammenligne sine egne tall med mer populære venner eller de store innholdsskaperne. Og det kan motivere innholdskapere til å publisere det som føles mest ekte fremfor å ha likerklikk å vise frem, skriver TechCrunch.

Ifølge FastCompany er det en stadig mer utbredt oppfatning om at likerklikk ikke er bra for brukernes mentale helse, og at det kan føre til farlige situasjoner i jakt på bilder som genererer mange likerklikk.

Tidligere i april skrev FastCompany at over 250 personer skal ha dødd mens de tok en selfie mellom oktober 2011 og november 2017.

Gizmodo beskriver like gjerne likerklikkene som «det verste med Instagram».

I 2016 skal Instagram-skaper Kevin Systrom ha uttalt til TechCrunch at en av årsakene til at de lagde Instagram Stories var for å komme unna likerklikk-presset, og at dette kunne være neste steg på veien mot et vennligere Instagram.

- Forfriskende

Astrid Valen-Utvik, ekspert på sosiale medier, synes det er veldig interessant om Instagram ruller ut denne endringen.

- Dette med antall likes har vært en enkel målemekanisme som mange har fokusert på, både privatpersoner, sjefer og markedsførere, og jeg tror det ville vært forfriskende å se hva en slik endring kunne gjort med mentaliteten vår - og hvordan vi da bruker denne plattformen fremover, sier Valen-Utvik til Dinside.no.

Astrid Valen-Utvik er ekspert på sosiale medier. Hun synes det er interessant om Instagram nå kommer til å kutte ut likerklikk-visningen som vi kjenner den i dag. Foto: Christine Wendelborg
Astrid Valen-Utvik er ekspert på sosiale medier. Hun synes det er interessant om Instagram nå kommer til å kutte ut likerklikk-visningen som vi kjenner den i dag. Foto: Christine Wendelborg Vis mer

- Hvorfor tror du Instagram vurderer dette?

- Om Instagram fjerner liker-funksjonen, vil de gjøre problematikken med kjøpte likere veldig mye mindre aktuelt. Potensielt kan de være med på å redusere hele markedet for falske følgere og automatiske boter som liker bilder og innlegg, og på den måten få engasjementet på plattformen mye mer genuin og ekte, enn den kanskje oppleves å være nå, sier hun.

- Jeg tror de vil at folk skal like innlegg de faktisk selv liker, fremfor at de skal like poster kun fordi «alle andre gjør det». Jeg tror også dette er et tiltak fra Instagram sin side, av den mer sosiale og samfunnsmessige arten. At de vil være sitt ansvar bevisst med hensyn på at deres plattform ikke skal påføre unge mer press og stress enn det de allerede har rundt seg på andre flater.

Fordelene med likerklikk er ifølge Astrid Valen-Utvik at det fremstår som en enkel målestokk på hvor bra eller populært et innlegg er.

- Vi er kjent for å løpe i flokk, og om mange har likt et bilde, vil mange (kanskje ubevisst til og med) like det for å høre til, vise at man selv også skjønner hva som er bra, morsomt eller populært, sier eksperten.

Ulempen er naturligvis at dette absolutt ikke er et måleinstrument for hva som er virkelig godt innhold, eller en definisjon på nødvendigvis hva som er populært heller, mener hun.

- Man kan kjøpe X antall likes på internett, på samme måte som man kan kjøpe følgere, og sånn sett late som man er mer populær enn man er. Med flokkmentaliteten kan man på den måten etterhvert faktisk klare å bygge seg et større publikum og en større følgerskare, men basert på noe som ikke var ekte i utgangspunktet. Det er også en kjent sak at særlig unge kan ha en tendens til å sammenlikne seg selv med hverandre, og vurdere hverandre og hverandres innhold, basert på hvor mange likes de får - og dermed; hvor populære de er.

Gjør flere det samme?

Instagram er visstnok ikke alene om å revurdere hele likerklikk-konseptet.

I forrige måned ble det kjent at Twitter testet ut samtaler uten synlige likerklikk og retweets, ifølge Vox. Det skapte imidlertid panikk blant brukerne, som mente det ville ta vekk hele gleden med nettsamfunnet. Frykten viste seg å være overdrevet - i hvert fall enn så lenge - da det viste seg at statistikken bare ville bli skjult bak en knapp i et forsøk på å gjøre samtaler enklere å lese.

Nylig meldte Independent at britiske myndigheter har kommet med å forslag om å deaktivere likerknapper på Instagram og Facebook og såkalte «streaks» på Snapchat for brukere under 18 år for å ivareta både sikkerheten og personvernet til de yngste brukerne.