Mobilsalget 2018:

For første gang kjøpte vi færre smarttelefoner

Flere opplevde stor salgssvikt, men to kinesiske merker kommer som raketter oppover listene. Og et finsk.

MYE Å VELGE I: Men i 2018 ble det for første gang solgt færre telefoner globalt enn året før. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
MYE Å VELGE I: Men i 2018 ble det for første gang solgt færre telefoner globalt enn året før. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer

I sin seneste rapport om det globale telefonsalget, konkluderer Counterpoint med at 2018 ble et år der salget av smarttelefoner for første gang sank kontra året før.

Totalt sett dreier det seg om en nedgang på fire prosent. Spesielt i årets siste kvartal var differansen hele sju prosent ned fra året før. Salget av smarttelefoner har dermed sunket fem kvartaler på rad.

Kinesere bykser frem

Fremdeles er det Samsung som topper listen, med 291,8 millioner solgte enheter, men det er en dropp på åtte prosent fra året før. Apple følger som nummer to med 206,3 millioner telefoner – også det en nedgang, på fire prosent.

Men nå blir Apple pustet i nakken av kinesiske Huawei, som har økt salget fra 153,1 millioner solgte telefoner i 2017 til 205,3 millioner solgte i 2018, altså bare én million telefoner bak Apple. Det tilsvarer en økning på særdeles sterke 34 prosent, som blant annet skyldes at flaggskipene P20 Pro og Mate 20 Pro har fått svært gode kritikker, også her på Dinside.

TOPPMODELLEN: Mate 20 Pro er Huaweis foreløpige toppmodell og fikk full pott på terningen da vi testet den på Dinside. Foto: Pål Joakim Pollen
TOPPMODELLEN: Mate 20 Pro er Huaweis foreløpige toppmodell og fikk full pott på terningen da vi testet den på Dinside. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Og på fjerdeplass – nok et kinesisk selskap. Xiaomi, som nylig kom i offisielt salg i Norge (vi har begynt å teste et par av de nye modellene), rykker to plasser opp på listen med 121 millioner solgte telefoner, som tilsvarer en økning på 26 prosent. Dermed passerer selskapet Oppo og Vivo, som følger på de to neste plassene.

LG og Lenovo (som eier Motorola) er selskapene med størst nedgang, med henholdsvis 26 og 23 prosent fall i salget, mens finske HMD Global (Nokia) kan skilte med den største fremgangen, med mer enn doblet salg kontra 2017, dog fortsatt bare 17 millioner telefoner.

Også IDC har publisert en tilsvarende rapport der rekkefølgen er den samme og tallene noenlunde like.

Tar det seg opp igjen?

Til tross for den fallende kurven når man ser alle under ett, er det mange som har tro på at salget vil ta seg opp de neste par årene, for snart er det duket for en rekke nyvinninger.

Sentralt står blant annet 5G-teknologien, som forventes lansert i Norge neste år, der man må ha kompatible telefoner for å få utbytte av den neste generasjonen mobilnett.

Flere produsenter har også vist frem ting som brettbare telefoner, frontkameraet som bare utgjør et lite hull i skjermen, fingeravtrykkslesere gjemt bak glasset og stadig raskere ladeløsninger, for å nevne noe.

Samtidig er det ikke til å stikke under stol at de gjeveste modellene bare blir dyrere og dyrere, som nok bidrar til at folk klamrer seg fast i telefonen de har lenger enn man gjorde tidligere.

Hva som er rett rundt hjørnet får vi svar på i slutten av februar, der den årlige Mobile World Congress-messen går av stabelen i Barcelona. Her forventes det nylanseringer blant annet fra Samsung, Sony, LG og Nokia.