<strong>FACEBOOK:</strong> Det sosiale mediet langer ut mot Apple. Foto: DENIS CHARLET/AFP/NTB Scanpix
FACEBOOK: Det sosiale mediet langer ut mot Apple. Foto: DENIS CHARLET/AFP/NTB Scanpix Vis mer

App Store

Facebook hardt ut mot Apple

– Folk tror de støtter en liten bedrift, men 30 prosent går til et selskap som er verdt nesten 2 billioner dollar.

Publisert

«Fortnite»-skaper Epic Games gikk hardt ut mot Apple etter at selskapet forrige uke fjernet det populære spillet fra App Store. Spillet er også blitt fjernet fra Play Store.

Spotify har i lang tid vært kritiske mot App Store-retningslinjene og nylig reagerte Microsoft etter at spilltjenesten xCloud fikk avslag i Apples gjennomgang, samtidig som den ble tilgjengelig på Android.

Nå retter også Facebook skarp kritikk mot Apple.

Det sosiale mediet har opprettet en ny funksjon til arrangementer der Facebook-sidenes eiere, være seg alt fra yogainstruktører til hobbykokker, kan opprette virtuelle arrangementer som brukere betaler for å delta på.

I et innlegg på sine nettsider forklarer Facebook at tanken bak ordningen, er å hjelpe små bedrifter med å nå ut til kundene sine under coronapandemien, som gjør det utfordrende for mange å jobbe som før.

– 30 prosent går til et billionselskap

Disse småbedriftene vil tjene mindre på iOS-brukere enn Android-brukere, og det er det som får Facebook til å reagere overfor Apple. Ifølge Facebook nekter Apple å fravike fra sine vanlige retningslinjer for App Store, som innebærer at Apple tar 30 prosent av hver transaksjon.

– Vi spurte Apple om de kunne redusere App Store-skatten på 30 prosent, eller tillate oss å bruke Facebook Pay slik at vi kan ta kostnadene for bedrifter som sliter under Covid-19. Dessverre avviste de begge forespørslene, og bedriftene vil kun få 70 prosent av sine hardt opptjente penger, heter det i en uttalelse fra Fidji Simo, sjef for Facebook-appen.

Selskapet har også planer om å legge til en «Apple tar 30 prosent av denne transaksjonen»-tekst på betalingssiden for nettarrangementer i iOS-appen og har sendt inn en oppdatering til App Store for gjennomgang.

– I denne saken føler vi at det er viktige å være åpne overfor folk som støtter små bedrifter om hvor pengene deres går, sier appsjefen til The Verge om den planlagte endringen.

– Når folk betaler 20 dollar for et nettarrangement tror de alt går til en lokal bedrift, men 30 prosent går til et selskap som er verdt nesten 2 billioner dollar – det er relevant informasjon for folk. Så vi tenkte at det var en viktig ting å få frem når det gjelder det å støtte små bedrifter, legger han til.

Betaling i iPhone-appen til venstre, Android til høyre. Foto: Facebook
Betaling i iPhone-appen til venstre, Android til høyre. Foto: Facebook Vis mer

Når det gjelder brukere på nett og via Facebook-appen på Android, sier Simo at de ikke vil kreve gebyrer for transaksjoner for nettarrangementer det neste året.

– For transaksjoner på nett og på Android, i land hvor vi har rullet ut Facebook Pay, vil småbedriftene beholde 100 prosent av omsetningen de genererer fra nettarrangementer, sier han.

Apple har så langt ikke kommentert utspillet fra Facebook.

Måtte fjerne minispill

Facebook har også vært kritiske overfor Apple etter at de ble nødt til å fjerne minispill fra Facebook Gaming-appen på iOS fordi det bryter med Apples retningslinjer. The Verge skriver at iPhone-produsenten ikke har gitt en forklaring, men i stedet har henvist til seksjon 4.7 i App Stores retningslinjer, som dikterer hvordan utviklere kan implementere HTML5-baserte spill i apper.

Minispillene er derimot til stede i Facebook Gaming-appen på Android.

– Til og med i Facebook-appen og Messenger er vi blitt tvunget til å begrave Instant Games i flere år på iOS. Dette er blitt en plage i spillindustrien, og til sist er det spillere og utviklere som rammes, og det hindrer innovasjon av andre formater på mobil, som skyspilling, har Facebook Gaming-sjef Vivek Sharma tidligere uttalt overfor The Verge.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer