LOKKER MED FRI DATA: … men Chilimobil stenger ute brukere som bruker mer enn den usynlige grensen. Foto: Pål Joakim Pollen
LOKKER MED FRI DATA: … men Chilimobil stenger ute brukere som bruker mer enn den usynlige grensen. Foto: Pål Joakim PollenVis mer

Kommentar:

Er det ikke bare å oppgi en grense, Chilimobil?

For ubegrenset er det jo ikke.

Chilimobil vakte stor oppsikt da de tidligere i år lanserte mobilabonnementet «Fri Data» til 399 kroner måneden – altså et abonnement med ubegrenset datakvote.

Mer spesifikt var terskelen satt til 1.000 gigabyte i måneden, som for de fleste vil være synonymt med fri bruk.

De som tenkte at det kunne erstatte hjemmebredbåndet måtte imidlertid innse at det ikke ville la seg gjøre. I avtalevilkårene var det nemlig presisert at SIM-kortet kun skulle brukes i en mobiltelefon, og at det å dele data med andre enheter ville være brudd på avtalevilkårene.

Den begrensningen var imidlertid ikke Nkom (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet) så begeistret for. I oktober gav myndigheten Chili pålegg om å endre avtalevilkårene, fordi den manglende muligheten for å dele data med andre enheter ikke var forenlig med loven om nettnøytralitet.

Etter pålegg fra Nkom tillater nå Chilimobil at du med «Fri data»-abonnementet deler data med egne enheter.
Etter pålegg fra Nkom tillater nå Chilimobil at du med «Fri data»-abonnementet deler data med egne enheter. Vis mer

Nylig endret Chilimobil praksis i henhold til pålegget fra Nkom, og tillater nå deling av data til andre enheter du eier selv. Samtidig ble prisen på abonnementet satt opp med en ekstra hundrelapp. I markedsføringen av abonnementet er dog ikke de 1.000 gigabytene lenger nevnt med et ord:

«Med Chili Fri Data får du ubegrenset datamengde i Norge og 19 GB i EU/EØS (fra 1. januar 2019). Du kan dele data til dine egne enheter.»

Selskapet har dog gjort det litt mer tungvint for dem som bruker mye data. Om du har brukt mer enn fem gigabyte i løpet av en dag, må du svare på en tekstmelding for å få tre nye og slå av og på telefonen. Men allikevel:

«Kunden kan fylle på ubegrenset antall ganger uten at det koster noe ekstra», heter det seg fra den samme nettsiden.

Pål Joakim Pollen er teknologiredaktør i Dinside.no.
Pål Joakim Pollen er teknologiredaktør i Dinside.no. Vis mer

Men kundene raser. Flere har rapportert om at de får abonnementet sitt sperret eller blir flyttet over på et annet abonnement lenge før de når 1.000 gigabyte, som strengt tatt ikke oppgis som en grense lenger heller.

Tek.no hadde nylig en sak om en av Chilimobils kunder som hadde brukt 222 GB i løpet av 18 dager (12 GB per dag), og som med det tilsvarende bruk resten av måneden da ville ha landet på i underkant av 400 GB; godt under den tidligere oppgitte 1.000 GB-grensen.

Allikevel fikk vedkommende beskjed om at dette var uakseptabel bruk og ble derfor tvangsflyttet over til 25 GB-abonnementet til 399 kroner, med henvisning til brukervilkårene:

«Bruken av abonnementet anses ikke lenger å være personlig hvis Kundens forbruk er unormalt, herunder hvis Kundens forbruk av data vurderes å vesentlig overstige tilsvarende kunders gjennomsnittsforbruk. I slike tilfeller forbeholder Chilimobil seg retten til å begrense eller stenge Kundens dataforbindelse.»

Det blir litt som å komme til en pizza-buffet til 99 kroner, der servitøren gir deg beskjed i det du tar stykke nummer to at du heller må nøye deg med tre pizzastykker til 79 kroner.

Også på selskapets Facebook-side er det mange kunder som er oppgitt. Her er et par av tilbakemeldingene som nylig er blitt postet der:

Er det ikke bare å oppgi en grense, Chilimobil?

Mange vil selvsagt stusse over at noen bruker mer mobildata på en dag som de fleste av oss gjør på en måned, men ser du det fra en annen side:

Om du deler data med en PC eller TV og ser Netflix i 4K-oppløsning, går det rundt syv gigabyte i timen. Apple krever en netthastighet på 25 Mbps for å se iTunes-filmer i 4K-oppløsning, som da tilsvarer 11,25 gigabyte i timen.

Da er ikke lenger tolv gigabyte om dagen så voldsomt.

Og det er nettopp denne friheten du burde ha hatt når du har et mobilabonnement som markedsføres med ubegrenset data og deling med andre enheter.

Men ubegrenset er det ikke. Chilimobil stenger ute brukere som bruker mer enn de tillater – ei grense som er usynlig for alle andre enn selskapet selv.

Er det ikke bare å oppgi ei grense som alle andre, Chili?

Å markedsføre dette abonnementet med ubegrenset datamengde er rett og slett villedende.

Vi har forsøkt å få en kommentar fra Chili Mobil, men har foreløpig ikke lykkes.

OPPDATERT: Rett før denne kommentaren ble publisert, kom meldingen fra Nkom at de pålegger Chili Mobil å endre i «Fri data» igjen. Det kan du lese mer om i denne saken.