Ekte menneskelig intelligens på Internett

Det heteste på Internett i USA akkurat nå skal være formidling av personlig eksperthjelp. En av tjenestene lar deg skrive inn ditt spørsmål som sendes til en av 30.000 eksperter. Etter noen timer får du svar, helt gratis!

Vi skrev i forrige uke om SearchPower, en webtjeneste som organiserer alle de ulike tjenestene som organiserer Internett. Målet er å gi hjelp i Internett-jungelen. Men selv hjelpen fra SearchPower er ikke alltid nok. Verdien av menneskelig kontakt, og effekten av menneskelig intelligens og fleksibilitet, er grunnen til at en ny type tjenester dukker opp i USA.

AskMe.com er en tjeneste hvor registrerte eksperter tilbyr sine kunnskaper til hvem som helst – helt gratis. Det skal allerede være mer enn 30.000 eksperter over hele verden som er aktive i AskMe.com, og ingen av dem tjener penger på det.

Fremgangsmåten for deg som bruker er enkel. Hos AskMe.com er hver enkelt ekspert presentert under hvert sitt tema. Og disse temaene er organisert omtrent som Yahoo!. Du velger selv ut den eksperten som virker best kvalifisert, fyller i et skjema med spørsmålet ditt, og er du heldig, får du svar etter kort tid.

Som bruker kan du i tillegg til å stille spørsmål også gi karakter for kvaliteten på svaret du får. Karakteren legges sammen med karakterer andre har gitt, og blir en del av presentasjonen av eksperten. I denne presentasjonen får du også vite hvor lang tid eksperten bruker på sine svar, og hvor mange spørsmål han eller hun har fått.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du har også mulighet til å lese spørsmål som andre har stilt, og svarene de har fått. På denne måten er AskMe.com i ferd med å bygge opp en enorm informasjonsbase.

Suksess

Som så mye annet spennende på Internett, har også AskMe.com en klar amerikansk profil. Derfor ble muligheten til å stille skattemessige spørsmål til de mange skatteekspertene en stor suksess da tiden var inne for å levere amerikansk selvangivelse.

Men dette er bare ett av mange gode eksempler på at AskMe.com fungerer. Tester viser nemlig at brukerne stort sett får svar i løpet av overraskende kort tid. Og det er ofte høy kvalitet på svarene som blir gitt.

Men alle temaer er langt fra dekket, og for en rekke spesialiserte spørsmål vil fortsatt et vanlig søk på Internett være til god nytte.

Konkurrenten Keen.com er ikke gratis

Keen.com er en annen tjeneste som gjør mye av det samme som AskMe.com. Men deres tjeneste er annerledes ved at du kun kan kontakte eksperten over telefon, til en høyere samtaleavgift enn vanlig. Resultatet er da også at ekspertene får betalt for å hjelpe, noe som burde gi muligheter for høyere standard på Keens eksperter.

Men etter det vi kan bedømme, var det i hvert fall ikke særlig mye mer å finne hos Keen i form av kvantitet. Det virker umiddelbart som om det er mindre aktivitet her enn hos AskMe.com. Og ordningen med å betale ulike teletakster for å få råd og hjelp (noe som foreløpig bare er tilgjengelig for brukere i USA/Canada), vil nok en del kvie seg for å benytte.

Nyhetsgrupper på en ny måte?

Er dette virkelig så nytt? Hva med nyhetsgrupper, som har eksistert i mange år allerede, og som har mange (og godt kvalifiserte) brukere?

I prinsippet er AskMe.com det samme som nyhetsgrupper, men nyheten kommer på to felt: Ekspertene kan rangeres og andre personers spørsmål og svar er effektivt organisert. Nyhetsgrupper klarer ikke å håndtere informasjonsmengder med samme eleganse. Det eneste unntaket måtte i tilfelle være Deja.com (tidligere DejaNews) som gir deg mulighet til å søke gjennom innlegg i ulike nyhetsgrupper.