AVANSERT: DJIs nye drone, Mavic Air, kan nå spore inntil 16 ulike objekter samtidig. Foto: DJI
AVANSERT: DJIs nye drone, Mavic Air, kan nå spore inntil 16 ulike objekter samtidig. Foto: DJIVis mer

DJI Mavic Air lansert

DJIs nye drone er ganske liten

… men fremstår allikevel som den mest avanserte til nå.

Få produktgrupper er like dominert av én aktør som droner – kinesiske DJI har tatt store deler av markedet med det ene gode produktet etter det andre, som Phantom-serien, lille Spark og Mavic Pro.

Men selskapet hviler ikke på laubærene av den grunn. Nå har DJI lansert nok en ny drone; Mavic Air, som da kan sees på som en lettere og mindre utgave av Mavic Pro.

IKKE BARE RØD: Mavic Air fås også i hvit og sort utgave. Her ser du hvordan den ser ut når du pakker den sammen. Foto: DJI
IKKE BARE RØD: Mavic Air fås også i hvit og sort utgave. Her ser du hvordan den ser ut når du pakker den sammen. Foto: DJI Vis mer

Vekten nesten halvert

Nykommeren klokker inn på 430 gram på vektskåla; drøye 41 prosent lettere enn Mavic Pro. Diagonalt måler den 21,3 centimeter når den er brettet ut, altså omtrent samme lengde som kortsiden på et A4-ark, mens Mavic Pro måler 33,5 cm – noen centimeter lengre enn langsiden på det samme arket. Til sammenligning måler minstemann, Spark, 17 centimeter, så den er fortsatt hakket mindre.

Som storebror Mavic Pro er dette en drone som kan brettes sammen når du ikke bruker den, slik at den opptar enda mindre plass i bagen. Nytt er også at stikkene på fjernkontrollen kan tas av og puttes i et rom i fjernkontrollen, slik at den også bygger enda mindre når den ikke er i bruk.

KOMPAKT: Fjernkontrollen er enda mindre enn før, der stikkene kan tas av og puttes i hulrom når den ikke er i bruk. Foto: DJI/Youtube
KOMPAKT: Fjernkontrollen er enda mindre enn før, der stikkene kan tas av og puttes i hulrom når den ikke er i bruk. Foto: DJI/Youtube Vis mer

Krasjsensorer foran og bak

I likhet med sin navnebror har kameraet et tre-akers stabiliseringssystem, som er mangelvare på Spark-modellen (to akser).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nytt for Mavic Air er at den nå har fått krasjsensorer både foran, bak og på undersiden. Her kan Spark og Mavic Pro kun skilte med sensorer foran. Som på øvrige modeller med en slik innretning, vil altså Mavic Air fly rundt obstruksjoner om du har brukt ett av auto-programmene, eller bremse opp før du kjører på noe, enten du kjører forover eller bakover.

Den nye sensoren bak kan være spesielt nyttig om du bruker ett av QuickShots-programmene, der dronen for eksempel kan rotere i spiral fra deg bare ved å trykke én gang på skjermen.

Nye kamerafunksjoner

Også kameraet er oppgradert på Air-utgaven, som nå kan skilte med sfæriske panoramabilder, der 25 bilder tas i løpet av åtte sekunder slik at du fanger absolutt alt rundt dronen.

360-GRADER: Mavic Air skal i løpet av åtte sekundet klare å ta 25 bilder i alle retninger, som så sys sammen til et 360-gradersbilde. Foto: DJI
360-GRADER: Mavic Air skal i løpet av åtte sekundet klare å ta 25 bilder i alle retninger, som så sys sammen til et 360-gradersbilde. Foto: DJI Vis mer

Mavic Air kan også by på 4K-video (bare full HD på Spark), med bitrate opp til 100 Mbps; altså der ett minutt med video tar opp 750 megabyte. Sakte film kan gjøres med 120 bilder i sekundet på full HD-oppløsning.

I forhold til Mavic Pro har kameraet større vidvinkel; tilsvarende 24 mm i 35-mm format (28mm på Mavic Pro). Blenderåpningen er fortsatt f/2,8 og oppløsningen 12 megapiksler på stillbilder. HDR er også støttet.

ActiveTrack-funksjonen, som gjør det mulig å spore et objekt i bildet, har blitt forbedret, slik at Air nå kan spore inntil 16 objekter/personer. Og i likhet med Spark, kan du også styre Mavic Air med hendene, der du kan gjøre ulike gester for å styre hvordan dronen flyr.

BARE HENDENE: I likhet med lillebror Spark, skal Mavic Air også klare å gjenkjenne bevegelser og fly uten fjernkontroll. Foto: DJI
BARE HENDENE: I likhet med lillebror Spark, skal Mavic Air også klare å gjenkjenne bevegelser og fly uten fjernkontroll. Foto: DJI Vis mer

Rekkevidden er som vanlig imponerende – selv fire kilometer unna skal du kunne se HD-video live på mobiltelefonen du har koblet til fjernkontrollen – i USA, mens vi her til lands må nøye oss med to kilometer. Ifølge det norske droneregelverket skal du kunne se dronen til en hver tid mens du flyr, og det gjør du neppe på så langt avstand uansett. Mavic Air kan også brukes med DJI Goggles; VR-brillene som lar deg se det kameraet ser i sanntid.

Nesten 70 km/t

Toppfarten er oppgitt til 68,4 km/t; altså enda litt raskere enn Mavic Pro. Her kommer Spark til kort med sine 50 km/t, selv om det er ganske raskt det også.

På én ladning skal Mavic Air holde 21 minutter i lufta på en vindstille dag med jevn fart på 25 km/t. Der holder Pro-utgaven seks minutter ekstra, mens Spark ligger fem minutter bak.

Som før er det enkelt å bytte ut batteriet med et annet, og om du kjøper en slik drone, anbefaler vi deg å kjøpe med ekstra batterier slik at en tur ut blir mer enn 20 minutters moro.

Kan forhåndsbestilles

DJIs norske importør, Elefun, har allerede lagt ut Mavic Air i sin nettbutikk, der dronen koster drøye 8.000 kroner (med fjernkontroll), med mulighet for en «fly more»-pakke til 2.000 kroner ekstra, som da inkluderer to ekstra batterier, to ekstra sett med propeller, reisebag og lader som kan lade flere batterier av gangen.

Altså ligger prisen godt under Mavic Pro (og på papiret ser vi nesten bare fordeler med Air), men også godt over Spark, der prisen er drøye 3.000 kroner mindre for fly more-pakken.

Akkurat når man kan forvente den i postkassa tør ikke Elefun å gjette, utover «veldig snart».