DJI Mavic Air 2 lansert

Større kamerasensor og over 50 prosent lenger batteritid.

<strong>NY MODELL:</strong> DJI lanserer nå Mavic Air 2 - oppfølgeren til det som kanskje har vært vår DJI-favoritt til nå. Foto: DJI
NY MODELL: DJI lanserer nå Mavic Air 2 - oppfølgeren til det som kanskje har vært vår DJI-favoritt til nå. Foto: DJI Vis mer
Publisert

Den ubestridte lederen i dronemarkedet, DJI, har lansert en ny Mavic-drone. Denne gangen er det Mavic Air som får sin oppfølger i Mavic Air 2. Førstnevnte er faktisk dronen vi har likt aller best av DJIs droner til nå, noe vi premierte med en sekserterning for to år siden.

Større kamerasensor

Som vanlig er det flere ting som er oppgradert. Denne gangen har DJI økt størrelsen på kamerasensoren fra 1/2,3" til 1/2", og den nye sensoren har oppløsning på 48 megapiksler om du tar stillbilder, men tar dem som standard med 12 Mp oppløsning. Objektivet har en brennvidde tilsvarende 24 mm, med blenderåpning på f/2,8.

Mavic Air 2 er større enn sin forgjenger, men kan fortsatt brettes sammen når den ikke er i bruk. Foto: DJI
Mavic Air 2 er større enn sin forgjenger, men kan fortsatt brettes sammen når den ikke er i bruk. Foto: DJI Vis mer

Gledelig å se er at Mavic Air 2 støtter 4K-oppløsning med 60 bilder per sekund (eller 30 med HDR aktivert). I sakte film støttes 240 bilder per sekund (1/8x hastighet) med full HD-oppløsning. Hyperlapse-videoer, altså der man tar bilder med gitte intervaller og setter sammen til fortfilm, kan faktisk gjøres med 8K-oppløsning.

34 minutter flytid

Der forgjengeren kunne skilte med inntil 21 minutters flytid, kan du nå få hele 34 minutter i lufta med Mavic Air 2. Det høres kanskje ikke så mye ut uansett, men denne forskjellen er noe som virkelig er verdt å sette pris på.

Som før er toppfarten på 68 km/t i sportsmodus. Med OcuSync 2.0-teknologien kan dronen overføre et levende bilde i full HD-oppløsning til mobilskjermen 10 (!) kilometers avstand. Og det med en forsinkelse på et drøyt tidels sekund.

Selve dronen er faktisk noe større enn sin forgjenger, med en vekt på 570 gram versus 430 gram. Som før kan den brettes sammen når den ikke er i bruk.

Mer sikker og avansert

DJI har gjort dronen mer avansert med tanke på å gjenkjenne elementer i bildet. Med Spotlight 2.0 kan du merke av en person, bil eller hva det måtte være og så fly fritt, der kameraet alltid vil være rettet mot det du har markert.

Spotlight lar deg merke av et objekt og fly slik du vil, der kameraet alltid er rettet mot objektet. Foto: DJI
Spotlight lar deg merke av et objekt og fly slik du vil, der kameraet alltid er rettet mot objektet. Foto: DJI Vis mer

ActiveTrack 3.0 lar dronen fly selv men alltid følge det du har markert, mens Point of interest 3.0 lar dronen sirkle rundt et byggverk eller lignende.

Mavic Air 2 har kollisjonssensorer både foran, bak og under. Foto: DJI
Mavic Air 2 har kollisjonssensorer både foran, bak og under. Foto: DJI Vis mer

Mavic Air 2 har sensorer både foran, bak og under som oppdager hindre på over 20 meters avstand. Med APAS 3.0 (Advanced Pilot Assistance Systems) lager dronen kontinuerlig et kart over omgivelsene, slik at den kan planlegge og fly smart når den går på automatikk. Ifølge DJI skal APAS være dramatisk forbedret i den siste versjonen. Det høres bra ut, siden Mavic 2 Zoom krasjet da vi brukte ActiveTrack i skogen sist gang.

Dessuten kommer den med AirSense, som varsler piloten om andre luftfartøy i nærheten.

Endelig telefonen på toppen

Denne gangen har også DJI redesignet fjernkontrollen. Den ser ut til å være noe større enn før, men mest gledelig er at «klørne» i bunnen, som har vært brukt på de siste variantene, nå er blitt erstattet med et mobilfeste på toppen av fjernkontrollen.

<strong>NY FJERNKONTROLL:</strong> Endelig er skjermen øverst igjen, slik den var på fjernkontrollen til DJI Phantom-dronene. Foto: Pål Joakim Pollen
NY FJERNKONTROLL: Endelig er skjermen øverst igjen, slik den var på fjernkontrollen til DJI Phantom-dronene. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Disse har nemlig vært nokså knotete å bruke med de største telefonene, så forhåpentligvis går den biten lettere nå. Antennene, som pleier å stikke ut på oversiden, er nå integrert i kontrolleren.

Batteritiden er for øvrig fire timer på selve fjernkontrollen.

Prisen på DJI Mavic 2 er 849 euro, eller snaue 10.000 kroner med dagens kurs. For «fly more»-pakken, som blant annet inkluderer tre batterier, seks par propeller, ND-filtre, ladestasjon og skulderveske, er prisen 1049 euro - 12.000 kroner.

Det er mer enn det dobbelte av hva DJIs minste drone, Mavic Mini, koster.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer