MANGE FALLGRUVER: 87 prosent av landets 9-11-åringer har egen smarttelefon, men hvor mange foreldre har full kontroll på abonnementet? Foto: Pål Joakim Pollen
MANGE FALLGRUVER: 87 prosent av landets 9-11-åringer har egen smarttelefon, men hvor mange foreldre har full kontroll på abonnementet? Foto: Pål Joakim PollenVis mer

Beste mobilabonnement for barn

Dette bør du vite før du velger mobil­abonnement til barna

Unngå overraskelser på regninga.

Hvor gamle barn bør være når de får sin første mobiltelefon er et stadig hett diskusjonstema blant foreldre, og noe det strengt tatt ikke finnes et fasitsvar på.

Men at alderen stadig går nedover er det ingen tvil om – ifølge tall fra Medietilsynet har nå 87 prosent av landets 9-11-åringer egen smarttelefon; en økning fra 67 prosent i 2014.

Og har man en smarttelefon må man også ha et abonnement. Her er det mange mobiloperatører som tilbyr egne abonnement tilpasset barn, der enkelte sperrer er lagt inn som standard.

Både Telia og Telenor har egne abonnementer tilpasset barn, der det på forhånd er lagt inn en del sperrer for å unngå høye mobilregninger. Montasje: Pål Joakim Pollen
Både Telia og Telenor har egne abonnementer tilpasset barn, der det på forhånd er lagt inn en del sperrer for å unngå høye mobilregninger. Montasje: Pål Joakim Pollen Vis mer

Men det er ingenting i veien for å velge et helt vanlig abonnement og sette på tilsvarende sperrer selv – typisk via en «mine sider»-ordning, via en operatør-app eller ved å ringe kundeservice hos operatøren. Vi har ringt en håndfull av dem, og det har vært skjønn enighet om at man strengt tatt kan bruke alle abonnementer også til barn såfremt man gjør den lille egeninnsatsen.

Men det er allikevel noen fallgruver. Her er noen punkter du bør tenke på når du skal kjøpe mobilabonnement til barna:

Pass på overfakturering

Så og si alle mobilabonnement er i dag slik at det er fritt frem å ringe og sende SMS, der den store kostnadsdriveren er hvor mye data du trenger hver måned, altså hvor mye du bruker internett når du ikke er koblet til et trådløst nettverk.

Men hva skjer når mobildataen er brukt opp? Her er det litt ulik praksis rundtom, og mange av operatørene lar deg også velge selv.

Enkelte fakturerer videre per brukte megabyte opp til en maksgrense, typisk på 399 kroner per måned. Da kan det fort være snakk om en krone for hver megabyte, så maksprisen nås ganske kjapt – og du får altså en mobilregning som er 400 kroner høyere fordi barnet så en halvtime for mye på YouTube.

Hos Onecall kan du velge om du vil at hastigheten skal reduseres når du har brukt opp medfølgende data, eller om du vil at mobildataen kjører på autopilot. Sistnevnte er neppe så smart på et barneabonnement. Skjermbilde: Pål Joakim Pollen
Hos Onecall kan du velge om du vil at hastigheten skal reduseres når du har brukt opp medfølgende data, eller om du vil at mobildataen kjører på autopilot. Sistnevnte er neppe så smart på et barneabonnement. Skjermbilde: Pål Joakim Pollen Vis mer

Andre varianter er at du automatisk får ei tilleggspakke når du har brukt opp mobildataen, typisk en gigabyte ekstra til en drøy femtilapp. Forleden dag pratet vi med Happybytes, som fakturerer deg for dataen du faktisk bruker, uten at du må forholde deg til en kvote. Det samme gjelder Hudya, en ny mobilaktør i Norge, som kjøpte kundene til Telipol tidligere denne måneden.

Det mest hensiktmessige, som i hvert fall gir deg en mer forutsigbar mobilregning, er å ha et abonnement uten overfakturering, ofte markedsført som «datakontroll», «kostnadskontroll» eller lignende.

Det betyr at hastigheten reduseres når inkluderte data er brukt opp slik at du ikke må betale mer; det går bare veldig, veldig sakte når du har gått tom for data.

Så kan man eventuelt fylle på med mer data. Men da er neste punkt viktig:

Bruker og juridisk eier

De fleste mobilselskapene (i hvert fall de vi har pratet med) lar deg registrere hvem som bruker mobilabonnementet.

Barn under 18 år kan ikke være juridiske eiere av abonnementet – det er det den voksne som må være, men du kan altså legge inn at det er Tormod (10) som bruker abonnementet selv om du selv står som juridisk eier.

Og det bør du gjøre – det er nemlig den juridiske eieren som har mulighet til å gjøre endringer på abonnementet, kjøpe ekstra data og den slags. Om du bare registrerer mobilabonnementet på ditt eget navn og lar det stå til, kan Tormod fint bestille mer data direkte fra sin egen telefon. Det får han ikke gjort når operatøren vet at det er Tormod (10) som sender SMS og ber om mer data.

Noen operatører tilbyr også at juridisk eier kan få varsling per SMS når inkluderte data er i ferd med å bli brukt opp, og de fleste lar deg holde oversikt i en mobilapp.

Skjule fra opplysningstjenester?

Vurdér også hvorvidt nummeret skal dukke opp i opplysningstjenester, noe vi strengt tatt ikke ser så mye fordeler med.

Telefonnummeret er fortsatt registrert på den voksne, så ved å la det være tilgjengelig i slike tjenester, vil barnet kunne oppleve å få oppringninger som egentlig var ment til mamma.

Mange operatører lar deg fikse dette selv på kundesidene (eller med mobilappen), men hvis ikke ordner du det ved å ta en telefon til kundeservice eller chatte med dem.

Sperr for dyre tjenester

Lurt er det også å sperre for bruk av dyre telefonnumre og SMS-tjenester. Det vil gjøre at ikke poden kan stemme 17 ganger på Idol-favoritten til fem kroner meldinga eller ringe ei spåkone til 50 kroner minuttet.

Slike sperrer lar de fleste deg aktivere via mine sider eller i mobilappen. Merk dog at det fortsatt vil være mulig å ringe andre numre som koster ekstra, som femsifrede nummer, 815-numre og kanskje spesielt: opplysningstjenester som 1881.

Det går an å sperre for dette også, men da må du typisk ta kontakt med mobiloperatøren.

(Og joda: dagens niåringer vet hva 1881 er. Det har jeg fått erfare på den harde måten.)

Mobbefilter

Flere operatører tilbyr også mobbefilter, der du kan blokkere enkelte telefonnumre fra å ringe eller sende SMS hvis poden blir plaget.

Det kan være kjekt å ha, men samtidig – husk at det finnes svært mange andre arenaer på mobiltelefonen man kan opptre på tilsvarende måte, og at et slikt filter derfor vil ha begrenset nytte.

Akkurat der er det nok best å ta tyren ved hornene.

Bruk i utlandet

Heldigvis er det ikke lenger så stort behov for å sperre telefonen for bruk i utlandet, siden du i hvert fall innen EU og EØS kan bruke telefonen som om den er i Norge.

Men det går an å sperre for utenlandssamtaler, altså fra å ringe til et nummer utenfor Norges grenser. Her bør du imidlertid være litt på vakt – hos enkelte operatører fungerer det nemlig slik at det å sperre for samtaler utenfor landet også gjelder når du er i utlandet.

Altså: Er du på handletur til Strömstad kan det hende at man med en slik sperre bare får ringt til svenske numre, og det kan jo brått være kjedelig ikke å få ringt mamma der man står ensom og forlatt i lekebutikken.

Vær også oppmerksom på at enkelte operatører slår sammen alle slike sperrer til én, så bruk i utlandet som omtalt over kan også være med i den pakka. Da må du selv huske å skru av før du reiser på tur.

Hos Komplett mobil er mange sperrer slått sammen til en, og dermed kan den heller ikke brukes i utlandet. Da må du huske å åpne for det før du drar på handletur til Svinesund. Skjermbilde: Pål Joakim Pollen
Hos Komplett mobil er mange sperrer slått sammen til en, og dermed kan den heller ikke brukes i utlandet. Da må du huske å åpne for det før du drar på handletur til Svinesund. Skjermbilde: Pål Joakim Pollen Vis mer

Deling av data

Ofte vil du kunne høste fordeler av å ha flere abonnement hos samme operatør, der du både kan få ekstra tilgjengelig data for å være «storkunde», og der det hos noen operatører er mulig å dele på gjenværende data.

Så selv om du får den ene gigabyten tjue kroner rimeligere hos en annen operatør, kan det være at vinninga går opp i spinninga der.

Hvor mye data trenger et barn?

Nok et spørsmål det er vanskelig å svare på, for det er store variasjoner i hvordan man praktiserer mobilbruk blant barna.

Noen synes det er greit at telefonen blir liggende hjemme bortsett fra i spesielle tilfeller, og da er man stort sett alltid koblet på WiFi og klarer seg derfor med de aller rimeligste abonnementene. Andre lar poden ta med seg telefonen overalt.

Og ikke minst – hva de får lov til å bruke den til. Om det kun er for å ringe, spille litt og sende SMS og MMS trenger man ikke stort, mens andre lar barna bruke YouTube, Snapchat, TikTok og den slags – også på farten. Da går megabytene raskt unna, og databehovet blir brått like stort som hos foreldrene.

Det viktigste i så måte er å avtale kjørereglene for hvordan mobiltelefonen skal brukes. Noen telefoner lar seg for eksempel settes opp slik at du selv kan definere hvilke apper som kan bruke mobildata og ikke, slik at Netflix og YouTube kun fungerer på WiFi, for eksempel.