TEGNER OG FORKLARER: Thomas Sandaker savner mer innovasjon i mobilbransjen. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
TEGNER OG FORKLARER: Thomas Sandaker savner mer innovasjon i mobilbransjen. Foto: Martin Kynningsrud StørbuVis mer

HappyBytes vil bort fra datapakker

- Datapakker er å spille bingo med regningen

HappyBytes ønsker å ryste mobilbransjen, med det de mener er Norges første rettferdige mobilabonnement.

HappyBytes er en relativt ny mobiloperatør i Norge. Det startet med en myklansering i november i fjor, og i disse dager gjennomfører selskapet, som ledes av bransjeveteran Thomas Sandaker, en nylansering. Tross størrelsen, har de ikke planer om å gå stille i dørene.

- Vi har Norges første rettferdige og sannsynligvis det ærligste mobilabonnementet, hevder Sandaker overfor Dinside.no. Han fortsetter:

- Med det mener jeg at kunden vet akkurat hva den betaler for og hva den får.

- Er som å spille bingo med regningen

Det er spesielt datapakker HappyBytes og Sandaker går etter med sine abonnementer. I motsetning til de andre operatørene, får man ikke kjøpt datapakker hos HappyBytes. I stedet betaler man kun for det man bruker.

- Datapakker er å spille bingo med regningen. Hvordan skal kundene gjette seg til hvor mye mobildata man trenger? Kundene er dømt til å tape, sier han.

Den ferske mobiloperatøren tilbyr tre basispakker for tekstmeldinger og tale:

  • Fri: fri tale, SMS og MMS koster 50 kroner i måneden.
  • Hundre: 100 minutter tale og 100 SMS/MMS koster 20 kroner i måneden.
  • En og en: man betaler per minutt/SMS/MMS. Prisen er 0,30 kroner per minutt/melding.

I tillegg kommer mobildata. For dataprisene må man plusse på 0–50 kroner basert på basispakkene over.

HappyBytesRimeligste konkurrentPris
1 GB149 krChili/Saga119 kr
2 GB229 krChili199 kr
6 GB297 krChili/Telipol279 kr
12 GB379 krChili349 kr
20 GB435 krChili Fri Data399 kr
30 GB505 krChili Fri Data399 kr
50 GB645 krChili Fri Data399 kr
100 GB995 krChili Fri Data399 kr

Sandaker forteller at kunden betaler akkurat det den bruker og at de andre operatørene må tape penger for å være rimeligere enn dem.

- Laster man ned 10,7 GB, så betaler man for 10,7 GB.

For å hindre at kundene bruker for mye data, kan man legge inn sperrer på ulike intervaller via «min side» og i appen.

Thomas Sandaker i HappyBytes. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Thomas Sandaker i HappyBytes. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Ønsker mer innovasjon

HappyBytes-sjefen går også hardt ut mot «rollover»-tilbudet som flere mobiloperatører tilbyr. Med «rollover» overføres ubrukt mobildata til neste måned, men Sandaker hevder det bare er lureri.

- Det er bransjens svar på «doggy bag». Det har sine begrensninger og er tilrettelagt for at kunden skal miste mobildata, uttaler han og spør:

- Hvor blir det av innovasjonen? Dataprisene må ned, alt styres på leverandørenes premisser (Telia og Telenor, journ.anm.).

Nå håper HappyBytes å «ryste» bransjen med abonnementsløsningene sine. Sandaker sier det er vanskelig, men at det er viktig.

- Kundene ønsker datapakker

Når hun blir konfrontert med uttalelsene til Sandaker, sier Ellen Cecilie Scheen, kommunikasjonsrådgiver i Telia, at kundene deres ønsker forutsigbarhet.

- Vår erfaring, som også er begrunnet med kunde- og markedsundersøkelser, er at kundene ønsker datapakker og ikke en løpende kostnad per megabyte hvor man ikke vet hvor stor regningen blir. Kundene ønsker forutsigbarhet, skriver Scheen i en e-post til Dinside.

Hun legger til at kundene kan ha et variert forbruk og at de har lagt til rette for det, samtidig som Telia anbefaler kundene til å endre til andre mobilabonnement for best mulig opplevelse.

Ellen Scheen i Telia Norge avviser at det er lite innovasjon i bransjen. Foto: Telia Norge
Ellen Scheen i Telia Norge avviser at det er lite innovasjon i bransjen. Foto: Telia Norge Vis mer

- Vi tilbyr for eksempel muligheten til å kjøpe fullstendig fri bruk av data i kortere tidsperioder til et lite beløp (fra kr 19). Vi har også Music Freedom, hvor all musikkstrømming er gratis, og Data Rollover, som nettopp legger opp til at man kan ha et variert dataforbruk, uten å miste den dataen man har betalt for, skriver hun og legger til at de ikke har noen tidsbegrensning på «rollover».

Mange nyvinninger

Scheen avfeier også Sandakers kommentar om mangel på innovasjon i bransjen.

- Det er litt vanskelig å ta dette utspillet seriøst. Vi har vært i markedet i 25 år, og har gang på gang endret premissene for bransjen. I 2013 lanserte vi fri tale og fri SMS/MMS, og lanserte SMART-abonnementene hvor man betaler for datapakker i stedet. Vi var først ute med 4G, 4,5G og 4G+, samt IoT-teknologiene Narrowband IoT og LTE-M, og har i løpet av det siste året bygget et landsdekkende nett for sistnevnte teknologier, skriver hun i e-posten og legger til:

- Vi har dessuten lansert mange nyvinninger det siste året, som for eksempel nevnte Data Boost, Music Freedom, Svitsj mobilbytteprogram og Data Rollover, for å nevne noe. Vi ser stadig etter muligheter som gjør kundeopplevelsen enda bedre og enklere, og vil fortsette å lansere innovative løsninger framover, avslutter hun.

Telenor reagerer

Overfor Dinside.no sier Anders Krokan, kommunikasjonssjef i Telenor Norge, at det er paradoksalt at en konkurrent snakker om innovasjon når deres tilbud er et langt steg tilbake til den gang det var løpende priser.

- Da var det umulig å vite hva regningen kom til å bli, ei tid neppe noen kunder lengter tilbake til. Deres løsning med betaling pr. byte er neppe fundamentert i eksiterende kundebehov. Og tilbudet ser heller ikke ut til å være billig, skriver Krokan i en e-post til Dinside.

Han mener mobilsurferne ønsker tilstrekkelig med data og forutsigbarhet, og at de med Telenor får nettopp det med Fleksi, data reload, rollover og datakontroll.

- Telenor ønsker å drive innovasjon i markedet, og vi har som første operatør lansert en rekke nye produkter og løsninger i markedet. Og det skal vi selvfølgelig fortsette med, avslutter han.