Bakterier på smarttelefon

Danske forskere advarer mot denne typen mobildeksel

Mobildeksel i lær er en bakterieversting, ifølge dansk studie. Norsk professor er skeptisk.

SKITTENT: Et mobildeksel i lær, som det kan oppbevares kredittkort i, har mer enn dobbelt så mange bakterier på seg enn en gjennomsnittlig smarttelefon med plastdeksel eller uten deksel har, ifølge danske forskere. Stort sett dreier det seg om bakterier som indikerer spor fra avføring. Foto: Linn Merete Rognø. Vis mer

Tusenvis av oss velger å oppbevare smarttelefonen i et lærcover hvor det også er plass til kredittkort i små lommer.

Men er du blant dem som bruker et slikt deksel, bør du bytte ut dette med et plastdeksel som kun dekker baksiden av mobilen, eller ikke bruke deksel på mobilen i det hele tatt, mener danske forskere.

- Mer skitten enn et toalett

Det er YouGov som på vegne av den danske hygienevirksomheten Initial har gjennomført en studie hvor de har forsket på folks mobilvaner. Biologer har i tillegg undersøkt bakterieomfanget på smarttelefoner.

I undersøkelsen, som både Nyheder24.dk og Ugeavisen.dk tidligere har omtalt, kommer det blant annet frem at smarttelefoner med lærdeksel med små lommer som kan romme kredittkort, er en bakterieversting.

Faktisk er det mer enn dobbelt så mange bakterier på smarttelefoner med lærdeksel enn på en gjennomsnittlig smarttelefon. Den mest skitne mobilen med lærdeksel ble målt til å være 35 ganger så skitten som et toalett.

LÆRCOVER: Den store mengden av bakterier på lærdeksel skyldes at bakterier som stafylokokker og colibakterier trives best på organiske materialer, ifølge de danske forskerne. Foto: Linn Merete Rognø. Vis mer

Den store mengden av bakterier på lærdeksel skyldes at bakterier som stafylokokker og colibakterier trives best på organiske materialer, ifølge forskerne.

I en pressemelding, gjengitt i de danske nettavisene, uttaler biolog ved Initial, Maria Brix Balle, at hver gang vi tar i smarttelefonen kan vi potensielt bli utsatt for eller spre bakterier. Og selv om de fleste bakteriene på telefonen vår kommer fra oss selv, kan vi bli smittet med sykdom og være med på å spre bakterier til andre overflater som vi berører.

- Det beste man kan gjøre, hvis man vil holde telefonen ren og dermed redusere risikoen for smitte, er å vaske hendene jevnlig - og selvsagt etter hvert toalettbesøk, uttaler Brix Balle.

I tillegg oppfordrer hun til å tørke mobilen med en antibakteriell renseklut innimellom.

- Ikke grunn til å bytte deksel

I den den danske studien kommer det altså frem at de fleste bakteriene på mobilen er stafylokokker og kolibakterier - disse bakteriene indikerer spor av avføring.

Henning Sørum, professor og bakteriolog ved Norges Miljø- og biovitenskapelige Universitet, har forsket på bakterier i 35 år.

Han forteller at bakterier som kommer fra en selv til personlige eiendeler ikke vil utgjøre en negativ faktor for en selv.

- Det betyr at bakterier fra et mobildeksel til en person ikke bør sees på som en trussel for denne personen. På et mobildeksel er det lite organisk materiale og derfor lite grunnlag for formering av bakterier, det er stort sett snakk om passiv lagring av bakterier som sekundært kan overføres tilbake til samme person, eventuelt til andre personer som låner denne mobiltelefonen, sier Sørum og legger til:

- Men utlån av mobiltelefoner er trolig ikke vanlig, og det er derfor ikke særlig grunn til å se på mobiltelefondeksler som en mikrobiologisk trussel.

Professoren ser ikke noen særlig grunn til at man skal måtte bytte fra et mobildeksel i lær til et deksel i plast.

- Å bytte fra lær til plastikk vil trolig bety minimalt eller ingenting for den som bruker mobiltelefonen som en personlig eiendel, mener Sørum.

- Ta hensyn ved smittsom sykdom

Professoren mener at bruk av en skitten mobil i hverdagen trolig ikke vil få noen konsekvenser, i så fall minimalt, hvis eieren av mobilen ellers er frisk.

Likevel:

- Hvis en har smittsomme sykdommer, som diaré eller forkjølelse, bør man ta hensyn til andre - men også vise forsiktighet med sin egen tarmflora mot sin egen mat og oral overføring til seg selv, forklarer Sørum.

Når det gjelder rengjøring av telefonen, mener professoren at du bør følge samme retningslinjer som for daglig renhold i hus og hjem, særlig når du er syk eller vet eller mistenker at du er smittebærer.

- Friske mennesker har ingen spesiell grunn til å fokusere på renhold utover det estetiske og sosiale ved å ha synlig skitne, personlige eiendeler i bruk, avslutter Sørum.