Klikk <a target="_top" href="<DSArtURL>4228">her</a> for å se hele arbeidsvinduet i AddWeb
Klikk her for å se hele arbeidsvinduet i AddWebVis mer

Automatisk web-berømmelse?

Det finnes mange programmer på markedet som lover å registrere webtjenesten din hos hundrevis av søkemotorer og registre. Slike programmer koster fra noen hundrelapper og oppover, men virker de? Vi har testet et av de mest kjente, AddWeb.

Skal du lansere en ny webtjeneste, er det som regel ikke utviklingen av tjenesten som er det største problemet, men hvordan du skal få besøkende og lesere. Det er nemlig ikke så enkelt at du kan sende epost til Yahoo!, AltaVista og noen av de andre store, og så begynner de første besøkende å komme til sidene dine allerede etter noen timer.

Registreringsprogrammer som AddWeb lover å fikse saken for deg. I følge leverandørene registrerer de ikke bare tjenesten din på en smart måte i de viktigste registrene, men også i hundrevis av andre små og store registre du kanskje aldri har hørt om før.

1700 registre

AddWeb inneholder en database med nesten 1700 registre, alt fra Yahoo! til ukjente tjenester som f.eks. Loreart Index. AddWebs database inneholder også informasjon om hvordan informasjonen skal sendes til hvert register.

AddWeb holdes kontinuerlig oppdatert, og når nye registre dukker opp, eller gamle forsvinner, legges det ut oppdateringsfiler på Internett, som AddWeb laster ned til din maskin neste gang du bruker programmet.

Enkel prosess

Fremgangsmåten er enkel: Du registerer webtjenesten din én gang hos AddWeb, og skriver inn beskrivelse, søkeord, adresse, hvem som lager tjenesten osv. Deretter velger du ut registrene du ønsker å bli registrert hos: enten alle, bare de store, bare nye eller bare de du selv markerer manuelt.

Nå er AddWeb klar til å gjøre jobben for deg, og det blir tydelig hvor mye arbeid og tid programmet sparer deg for: På 20 minutter klarer AddWeb å sende registrering til alle 1700 registrene, selv om du bare bruker et vanlig modem.

Men virker det?

Rundt 20. mai i år testet jeg AddWeb for en av mine egne webtjenester, Miftah Shamali, som er på engelsk og beregnet for turisme til Nord-Afrika og som allerede hadde ganske bra trafikk med ca. 150.000 sideoppslag per måned. Alt i alt registrerte jeg fem ulike sider, som i dette tilfellet var åpningssidene for fem av landene i Nord-Afrika.

De første ukene merket jeg ingen spesiell virkning av registreringen. Trafikken gikk faktisk ned helt mot slutten av mai og i begynnelsen av juni (noe som samsvarer med generelle tendenser på webben for øvrig, hvis vi tar utgangspunkt i tall fra tidligere år).

Men i midten av juni begynte ting å skje. Sakte begynte antallet sidevisninger å gå opp igjen, samtidig som klikkraten for annonsene på sidene gikk opp radikalt, fra 0,65% til 1,2%. (Klikkraten angir hvor mange som klikker på annonsen i forhold til antall visninger av annonsen.)

At klikkraten nesten fordoblet seg, kan skyldes flere ting, f.eks. bedre annonser (jeg bruker ValueClick som annonseleverandør). Men perioden da klikkraten gikk opp, hadde de samme annonsekampanjene som i foregående uker.

Den mest naturlige forklaringen på denne kraftige økningen er derfor nye lesere, lesere som ikke har sett seg trøtte på de samme annonsene. Denne forklaringen styrkes av at webtjenesten min fikk økt trafikk i en periode som normalt preges av trafikknedgang. Sannsynligvis har AddWeb æren for dette, men det er vanskelig å kontrollere ettersom det er så mange registre som har blitt informert.

Er det verdt prisen?

AddWeb koster 59 amerikanske dollar, eller ca 460 kroner, for standardversjon. Med tanke på hvor mye arbeid som kreves for å registrere webtjenester, og at du i tillegg må bruke tid på forundersøkelser for å finne ut hvordan du skal gå frem for å få et godt resultat, er dette en overkommelig kostnad.

Men AddWeb er ikke det eneste programmet av sitt slag. Submission Wizard har vært et av de ledende programmer i flere år, og lover registrering i opp til 516 registre. Den enkleste versjonen av dette programmet koster 50 amerikanske dollar, eller ca. 390 kroner.

SubmitWolf PRO er et annet program, som omfatter totalt 1000 ulike registre. Det har fått mye positiv omtale i datapressen, men er litt dyrere, og koster 95 amerikanske dollar, eller ca. 750 kroner. Folkene bak SubmitWolf PRO hevder at programmet tilpasser seg bedre til de enkelte registrene, og derfor gir bedre resultater.

Ønsker du ikke å betale for å få utført registreringene dine, finnes det flere webtjenester som gjør dette gratis for deg. Min egen erfaring med slike gratistjenester har ikke vært positiv, og resultatene har fullstendig uteblitt. Dessuten er det en fare du må være klar over hvis du velger gratisløsninger: Mange registre godtar bare én registrering for hver webtjeneste, og da er det viktig å gjøre det skikkelig første gang.