Apple må betale erstatning for barnespill-kjøp

Blar opp 200 millioner kroner til amerikanske foreldre.

PASS GODT PÅ: Når du overlater iPad-en til ungene, er det lurt å følge med på hva slags kjøp de foretar. Ellers kan det gå hardt utover lommeboka. Foto: Karoline Brubæk
PASS GODT PÅ: Når du overlater iPad-en til ungene, er det lurt å følge med på hva slags kjøp de foretar. Ellers kan det gå hardt utover lommeboka. Foto: Karoline Brubæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I dag er det slik at når du taster inn passordet på iTunes-kontoen din, er den åpen for kjøp i 15 minutter. Det amerikanske konkurransetilsynet FTC (Federal Trade Commission) har i lengre tid gransket Apple for sin praksis med såkalte «in-app-kjøp» på iPhone og iPad.

Apple har nemlig blitt kritisert for at det har vært altfor enkelt for unger å gå amok med foreldrenes iTunes-konto for å kjøpe smurfebær og lignende, og i 2012 fikk de et søksmål mot seg i USA.

Og nå har Apple inngått forlik i saken, og noen billig fornøyelse ble det ikke. De må betale 32,5 millioner dollar, nærmere 200 millioner kroner, til 37.000 amerikanske kunder, skriver Dagbladet.

Les også: Han fikk tilbake pengene fra Apple

Må gjøre det enda vanskeligere

Ifølge forliket må Apple nå gjøre det mer tydelig at det er mulig å gjøre kjøp i apper dersom eieren har tastet inn sitt passord på forhånd.

DYRE MYNTER: Jelly Splash er en av mange gratis-spill på App Store som har dyre tilleggsprodukter det er lett å la seg friste av. Foto: KIRSTI ØSTVANG
DYRE MYNTER: Jelly Splash er en av mange gratis-spill på App Store som har dyre tilleggsprodukter det er lett å la seg friste av. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer


Nå er det altså slik at kontoen din er åpen for kjøp i 15 minutter etter at passordet er tastet inn, og det er i denne tidsperioden at mange barn har shoppet vilt uten at foreldrene har vært klar over det.

Apple har fra før av gjort en rekke grep for å beskytte kundene, som muligheten til å skru av in-app-kjøp. Det er også mulig å få refundert feilkjøp.

Forbrukerombudet har en egen guide til hvordan du klager på app-regningen.

Les også: Slik får du pengene tilbake fra App Store

Den skumle 15-minuttersgrensen

SLIK! Skru av denne funksjonen som vi har gjort her. Hvis ikke, kan det fort bli dyrt. Foto: KIRSTI ØSTVANG
SLIK! Skru av denne funksjonen som vi har gjort her. Hvis ikke, kan det fort bli dyrt. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer


Det er naturligvis mulig å begrense hva brukerne av en iPad, iPhone eller iPod touch kan foreta seg av økonomiske transaksjoner, i det minste så lenge en bruker versjon 4.3 eller senere av iOS-operativsystemet.

Dermed unngår du svært ubehagelige overraskelser.

Det er som sagt heller ingen automatikk i at Apples kundeservice ordner opp hvis noen går amok med in-app-kjøp.

Slik aktiverer du kjøpsrestriksjonene:

  • Start "Innstillinger"
  • Gå til "Generelt" => "Restriksjoner"
  • Velg "Aktiver restriksjoner" hvis ikke dette allerede er gjort. Velg en (lur) firesifret kode.
  • Sett "Kjøp i program" fra grønn til hvit, som vil si at funksjonen er skrudd av.
  • Gå også til "Krev passord" og bytt innstillingen fra "15 minutter" til "umiddelbart".
  • Det er også lurt å lage et passord for iTunes-kontoen din som ikke er litt vanskeligere å knekke enn en Donald-rebus. Barn er så å si alltid mye smartere enn du tror.

    Les flere mobilsaker på DinSide

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer