PostNord-svindel

Advarer mot falsk hentemelding på mobil

Blir bedt om å betale fem kroner.

SVINDELFORSØK: Denne tekstmeldingen kommer ikke fra PostNord. Og du må absolutt ikke klikke på lenken i den. Foto: Bjørn Eirik Loftås
SVINDELFORSØK: Denne tekstmeldingen kommer ikke fra PostNord. Og du må absolutt ikke klikke på lenken i den. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Høsten 2015 skrev Dinside om en e-post som ga seg ut for å være en hentemelding fra Posten. Det var det slett ikke. De som åpnet e-posten og klikket på en lenke i den, risikerte å laste ned et virus til PC-en eller mobilen.

Denne påsken er det PostNords kunder sin tur til å bli utsatt for et slikt svindelforsøk, i form av en tekstmelding.

- Du skylder oss fem kroner
I meldingen heter det på nesten perfekt norsk, bortsett fra orddelingsfeilen:

«Din pakke har kommet til pakke sentralen. Følg pakken her: (lenke) Bruk mobil- eller sendingsnummer: PO-984721 (OBS. Hent din pakke innen 14 dager).»

Klikker du på lenken, kommer du til et søkefelt der nummeret er ferdig utfylt.

Under står det, ordrett:

FERDIG UTFYLT: Avsenderen ber om fem kroner for frakten. Foto: Privat
FERDIG UTFYLT: Avsenderen ber om fem kroner for frakten. Foto: Privat Vis mer

«Status: Ikke sent fra distribusjonssenter. Dette er på grunn av manglende betaling på 5 NOK. Vi sende pakken så snart vårt system kan verifisere transaksjonen. Du kan sette inn pengene nedenfor.»

Hvorpå du kommer til en knapp merket «Betale for frakt».

- Ikke trykk på den

- Vi opplever dessverre en del henvendelser rundt dette akkurat nå. Altså sms med hilsen fra PostNord med PO-nummer som viser seg å være scam (svindel), skriver kommunikasjonssjef Bjørn Thorvaldsen i PostNord til Dinside i en tekstmelding som vi kan bekrefte at faktisk er ekte.

Han advarer kundene mot å trykke eller agere på meldingen.

- Skulle uhellet være ute, så kontakt [email protected] for hjelp, skriver Thorvaldsen.

Det er ikke kjent om noen har gått på svindelen ennå og betalt penger. Men hos PostNords kundesenter får vi vite at pågangen har vært stor i dag, og at det etter alt å dømme er et betydelig antall kunder som har mottatt meldingen.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!