SVINDELFORSØK: Denne tekstmeldingen kommer ikke fra PostNord. Og du må absolutt ikke klikke på lenken i den. Foto: Bjørn Eirik Loftås
SVINDELFORSØK: Denne tekstmeldingen kommer ikke fra PostNord. Og du må absolutt ikke klikke på lenken i den. Foto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

PostNord-svindel

Advarer mot falsk hentemelding på mobil

Blir bedt om å betale fem kroner.

Høsten 2015 skrev Dinside om en e-post som ga seg ut for å være en hentemelding fra Posten. Det var det slett ikke. De som åpnet e-posten og klikket på en lenke i den, risikerte å laste ned et virus til PC-en eller mobilen.

Denne påsken er det PostNords kunder sin tur til å bli utsatt for et slikt svindelforsøk, i form av en tekstmelding.

- Du skylder oss fem kroner
I meldingen heter det på nesten perfekt norsk, bortsett fra orddelingsfeilen:

«Din pakke har kommet til pakke sentralen. Følg pakken her: (lenke) Bruk mobil- eller sendingsnummer: PO-984721 (OBS. Hent din pakke innen 14 dager).»

Klikker du på lenken, kommer du til et søkefelt der nummeret er ferdig utfylt.

Under står det, ordrett:

FERDIG UTFYLT: Avsenderen ber om fem kroner for frakten. Foto: Privat
FERDIG UTFYLT: Avsenderen ber om fem kroner for frakten. Foto: Privat Vis mer

«Status: Ikke sent fra distribusjonssenter. Dette er på grunn av manglende betaling på 5 NOK. Vi sende pakken så snart vårt system kan verifisere transaksjonen. Du kan sette inn pengene nedenfor.»

Hvorpå du kommer til en knapp merket «Betale for frakt».

- Ikke trykk på den

- Vi opplever dessverre en del henvendelser rundt dette akkurat nå. Altså sms med hilsen fra PostNord med PO-nummer som viser seg å være scam (svindel), skriver kommunikasjonssjef Bjørn Thorvaldsen i PostNord til Dinside i en tekstmelding som vi kan bekrefte at faktisk er ekte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han advarer kundene mot å trykke eller agere på meldingen.

- Skulle uhellet være ute, så kontakt support.no@postnord.com for hjelp, skriver Thorvaldsen.

Det er ikke kjent om noen har gått på svindelen ennå og betalt penger. Men hos PostNords kundesenter får vi vite at pågangen har vært stor i dag, og at det etter alt å dømme er et betydelig antall kunder som har mottatt meldingen.