5. Slik får du lesere

Det er ikke lett å få lesere til en webtjeneste, det er alt for mye som skjer på webben, og du forsvinner lett i mengden. Det finnes heller ingen kjapp metode for å stikke seg ut, og det beste hjelpemiddelet for suksess er godt og målrettet arbeid.

Søkemotorer og registre

Registrer deg i så mange søkemotorer og registre (som f.eks. Yahoo, Kvasir, AltaVista, Excite osv.) som mulig, men vær oppmerksom på at det er lett å falle igjennom. Sidene du registrerer dukker bare opp på riktige lister hvis du sørger for at det er svært tydelig hva webtjenesten din dreier seg om.

Metoden for å komme høyt på registrenes lister, er å benytte riktige nøkkelord ofte nok i websidene du registerer, og også gjenta disse i bestemte koder i HTML-dokumentene.

Kontakt alle i bransjen

Prøv å finne andre webtjenester innen samme fagområde som deg, be dem om lenker til dine sider, invitér dem til å besøke webtjenesten din, og foreslå samarbeid, kanskje dere kan dele sider, initiativ osv.

Annonsér

Skal du drive salg på webben, blir det ofte aktuelt å annonsere.

All erfaring tyder på at annonsering for webtjenester gir best effekt hvis den skjer på webben, mens det er dårlig effekt for annonsekampanjer i f.eks. aviser. Det er nemlig slik at mange ikke gidder å besøke webtjenesten din, hvis de må gjøre særlig mye mer enn å klikke på en lenke eller et annonsebanner.

Skal du annonsere, er det best å søke deg frem til spesialiserte webmagasiner. Kostnaden ved å annonsere mot et spesielt publikum behøver ikke alltid å være særlig mye dyrere enn mot et generelt publikum, men effekten kan være langt bedre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Webannonser er nesten alltid bannerannonser i formatet 468 ganger 60 piksler (som det vi har på DinSide), og normalt betaler du for antall visninger. Kostnaden per visning kan variere fra en krone til ett øre, avhengig av webmagasinet. Gjennomsnittet er mellom ti og tjue øre per visning.

I gjennomsnitt klikker hver 120 seer på et annonsebanner, slik at du kan regne med at hver besøkende koster deg 10 til 20 kroner. Svært gode bannere kan regne med langt høyere klikkrate enn gjennomsnittet, og da minskes dine kostnader betraktelig.

Utvikling av annonsebannere bør ikke overlates til amatører, det finnes nok profesjonelle som er villig til å hjelpe deg, og kostnadene behøver ikke å bli store.

Når alt er på plass, og folk besøker webtjenesten din, er tiden inne til å tjene penger.