3. Webadresse, .no eller .com?

Skal du satse for alvor på Internett trenger du en egen webadresse. Det virker nemlig mer seriøst overfor dine kunder eller lesere, enn hvis du bruker gratisserver med en kryptisk adresse hos Telenor eller Geocities.

Webadressen din bør være logisk, lett å huske, og bør enten bygge på navnet til virksomheten din eller så bør den betegne bransjen du virker innenfor.

Hvor i verden?

Geografi betyr egentlig lite for en webadresse, og du behøver ikke å ha .no-adresse hvis du ikke ønsker det.

Mange velger heller amerikanske adresser med .com, .net eller .org-endelser. Noen har også oppdaget at landsbetegnelsen for American Samoa er interessant for norske og danske bedrifter, ettersom denne er .as.

Fordelen med å ha .no-adresse, er at norske lesere lettere skjønner at din bedrift er norsk, og kanskje derfor føler mer tillit. Ulempen med .no-adresse så langt har vært at du har måttet bruke det navnet du har registrert virksomheten din under, enten hele navnet eller en naturlig forkortelse.

Fra 19. februar innføres en ny navnepolitikk for .no som innebærer en kraftig liberalisering i forhold til den tidligere navnepolitikken. De mest sentrale endringene er flere domenenavn per søker, samt at du ikke lenger skal måtte dokumentere en binding til det aktuelle navnet.

En norsk registrering koster 300,-, mens årsavgiften er på 100,-. Mer informasjon får du ved å lese websidene til NORID.

Velger du en utenlandsk webadresse, står du fritt til å velge navn, så lenge navnet ikke allerede er opptatt. Mange synes også at det er mer kraft i en .com-adresse. Kostnadene ved å ha webadresse i USA blir noe høyere enn i Norge. Du betaler ikke noe for registreringen, men årsavgiften er US$35, som tilsvarer ca. 300 kr.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Registerere selv?

Din serverleverandør vil nesten alltid være beredt til å registrere din webadresse for deg. Noen gjør det (tilsynelatende) gratis når du bestiller serverplass, mens andre gjør det mot et fast gebyr, normalt et par hundrelapper.

Er du ikke helt trygg på begreper som f.eks. IP, sparer du deg selv for mye bry med å overlate dette til andre.

Når du nå har serverplass og egen webadresse, blir neste utfordring å utvikle webtjenesten din.