Mobilselskapene må skjerpe seg

14 mobiltilbydere må endre markedsføring etter tilsyn

Totalt 14 tilbydere av mobiltjenester må endre måten de markedsfører seg på etter å ha blitt gransket av Forbrukertilsynet. Tilbyderne gir ikke nok informasjon.

DYRT: Å bruke mobil på ferger i internasjonalt farvann, kan være svært dyrt. Denne informasjonen er det mange mobilselskaper som ikke er flinke nok til å informere om, mener Forbrukertilsynet. Nå må selskapene endre praksis. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
DYRT: Å bruke mobil på ferger i internasjonalt farvann, kan være svært dyrt. Denne informasjonen er det mange mobilselskaper som ikke er flinke nok til å informere om, mener Forbrukertilsynet. Nå må selskapene endre praksis. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er den harde dommen fra Forbrukertilsynet, som nå har gitt mobilselskapene frist til 3. september med å legge fram endringer.

«Tilsynet avdekket at det er et gjennomgående problem at tilbyderne ikke har god nok informasjon om hva som ikke er inkludert i abonnementet», heter det i en pressemelding.

Blant annet er det få av tilbyderne som informerer godt nok om at «roam like home» – som går ut på at forbrukeren kan bruke mobildata på samme vilkår som hjemme i Norge – ikke gjelder når man bruker mobildata på fly og skip, mener forvaltningsorganet.

– Informasjon som dette må komme tydelig fram i markedsføringen, slik at forbrukeren slipper en uforventet høy mobilregning etter ferien, sier nestleder Bente Øverli i Forbrukertilsynet.

Tilsynet, som ble gjennomført i samarbeid med 22 andre europeiske land tidligere i år, tok for seg markedsføringen på mobilselskapenes hjemmesider.