<strong> Foto:</strong> Colourbox.com
Foto: Colourbox.com Vis mer

Våkn opp pigg og glad

Høstmørket og kulden. Nå blir det vanskeligere å komme seg opp om morgenen.

Publisert
Sist oppdatert

Men med noen enkle hjelpemidler og tips kan det, ifølge svenske Expressen, bli lettere å forlate sengen.

Undersøkelser viser at de fleste av oss snoozer på morgenen. Og spesielt på vinteren når det er mørkt og kaldt ut. Du kjenner deg kanskje igjen?

- Morgentrøtthet er bare mangel på lys på morgenen, sier professor Torbjörn Åkerstedt.

At man kjenner seg trøtt når man står opp når det er mørkt har nemlig sin naturlige forklaring: Lys og mørke påvirker nivåene av hormonene melatonin og serotonin i kroppen vår, som igjen påvirker ulike kroppsfunksjoner som gjør at vi kjenner oss trøttere eller piggere.

Mer lys om morgenen
For å beholde en bra døgnrytme uten for mange timer i mørket, bør man bruke lys.

Ved å tenne lys på morgenen eller våkne til vekkerklokke med lys, som gradvis øker belysningen, blir morgenene lettere.

På kvelden er det fornuftig å slukke lyset helt, eller bare ha dempet belysning, for at du skal bli trøtt.



Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer