Utdanning & vitenskap

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Jobber: Lærer, forsker, stipendiat, samfunnsviter, filosof, historiker, bibliotekar, meterolog, kjemiker, fysiker.

Positivt: Lærerne gjør en viktig jobb, og mange ser også ut til å trives svært godt med arbeidet. De har lenge vært for få, og til tross for en bedring, har de fortsatt få problemer med å få seg jobb. Skolene praktiserer ikke jobbintervju. Få kontrollerer arbeidet lærerne gjør i klasserommet, og de må i liten grad forholde seg til lønnsomhet og inntjening. Lang sommerferie. De som har hovedfagseksamen kan få jobb i mange ulike bransjer (se Jus & administrasjon), og har relativt høy status i samfunnet. Universitetsansatte og forskere har ofte en svært fleksibel arbeidsdag. Byråkrater har tildels gode karrieremuligheter, og ofte stor makt.

Negativt:
Høyt støynivå, skoletapere, mobbing - de pedagogiske utfordringene for lærere står i kø. Man Det kan være vanskelig å ha en dårlig dag. Ellers mye kveldsarbeid. Lønna er oppgradert, men fortsatt lav. De vitenskapelige yrkene utøves i liten grad blant andre mennesker. Tung teori, fagbøker, spørreskjemaer og laboratoriearbeid oppfattes av noen som kjedelig.

Hva sier de selv?

  • Lærer: - Avhengig av klassetrinn og fag, men generelt må man like å være sammen med folk, og da gjerne yngre folk. Glød og engasjement som smitter er viktig. Man må skape lærelyst og tenning i klasserommet. Dette betyr at kommunikasjon er viktig, sier Anders Folkestad, leder i Lærerforbundet.

    Artikkelen fortsetter under annonsen

    Ellers: - Fast, sterk og klar, men samtidig ha øyeblikkets fleksibilitet. Man må være dynamisk. Man må kunne forholde seg til et kollegium, men også ta det individuelle, personlige ansvaret for elevens utvikling. Lagspill og individualitet. Selvtillit til å være seg selv. Selvtillit til å erkjenne at dette vet jeg ikke, sier Folkestad.

    Gå til

    Jobbkalkulatoren

    for å se sentrale egenskaper for de ulike stillingene.