Utadvendt = trøbbel

Å være utadvendt skal være gunstig i jobbsammenheng. Nye undersøkelser viser nå at de utadvendte jobber mindre effektivt og krangler mer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


De utadvendte har ofte blitt sett på som energiske ansatte som jobber bra når de får utfolde seg i samarbeid med andre.

At man er utadvendt har derfor vært noe man framhever i enhver jobbsøknad til potensielle arbeidsgivere.

Men nå er det kanskje på tide å bytte taktikk.

Kravstore & kranglelystne

Alan Witt, professor ved University of New Orleans i USA, undersøkte 105 bedrifter som hovedsaklig hadde ansatte som jobbet med prosjektarbeid. Han ba arbeidsgiverne om å rangere sine ansatte etter hvor utadvendte de var, og hvor flinke de var til å tenke seg godt om før de bestemte seg, og i tillegg følge bedriftens regler og normer.

Undersøkelsen viste at de utadvendte ofte ble sett på som:

  • umodne
  • uansvarlige
  • ineffektive
  • og svært kranglelystne når problemer oppsto.
Til sammenligning var gruppen med de litt innadvendte sjelden involvert i problemer på arbeidsplassen.

Dyre i drift

Si din mening:

Er du enig i teorien om at de utadvendte er bråkmakere? (Avsluttet)
Ja - selvsagt(41%) 351
Tja - det kommer an på hvilke typer ansatte man vil ha(35%) 300
Nei - dette er bare tull(24%) 209
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.



I følge Witt viser undersøkelsen faktisk at de utadvendte er blant de minst produktive arbeidstagerne du kan ha.

- Vi kan godt si at de utadvendte er dyre i drift, sier Alan Witt.

Grunnen til at dette ikke har blitt oppdaget tidligere, er at de gamle undersøkelsene har vært for enkle.

- Når man prøvde å forutse om ulike kandidater var egnet til å gjøre jobben tidligere, fokuserte man utelukkende på om den ansatte var kvalifisert nok. Man så altså bort i fra om kandidatene hadde særtrekk som faktisk kunne være egnet til å motvirke bedriftens produktivitet, sier Witt.

- De nye undersøkelsene prøver derimot å luke ut problemansatte, slik at de som ansettes på en best mulig måte skal passe inn i bedriftens profil.