Tre rådyre ord

- Hvorfor slutter du? Om flere arbeidsgivere hadde stilt dette spørsmålet, kunne mange oppsigelser være unngått.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det koster dyrt å rekruttere, og spesielt om arbeidsmarkedet er stramt slik det er i Norge i dag.

En undersøkelse utført av danske Deloitte blant 564 personalansatte, tyder på at mange oppsigelser kunne vært unngått om arbeidsgiveren hadde husket å stille et enkelt spørsmål:

Hvorfor slutter du?

Jobbene vi ikke vil ha

44 prosent av de spurte personalansatte sier at de aldri eller kun en gang i blant gjennomfører systematiske samtaler med ansatte som sier opp sin stilling. En tredjedel dokumenterer ikke årsakene til at medarbeidere takker for seg. Det skriver Deloitte i en pressemelding.

Selskapet mener at systematisering av slik kunnskap kan gjøre det langt lettere å holde på de ansatte.

Oppsigelsestid verden rundt

Dyrt å finne nye ansatte

Jobb

Har du fått spørsmål om hvorfor du slutter i jobben? (Avsluttet)
Nei(59%)
Ja(41%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Danske Deloitte sier det fort kan koste flere hundre tusen danske kroner å besette en stilling.

- Våre beregninger viser at det koster minst 60 prosent, og i noen tilfeller helt opp til 150 prosent av en årslønn å finne en ny medarbeider til en stilling, når en medarbeider har sagt opp, sier Martin Søegaard, partner i Deloittes Human Capital-gruppe i Danmark.

Startlønn som fortjent? Sjekk hva du får i begynnerlønn

Relativt fornøyde nordmenn

En undersøkelse utført av bemanningsselskapet Kelly Services i 2006, rangerte norske arbeidstakere på niendeplass av 28 når det gjelder jobbtilfredshet. 65 prosent av arbeidstakerne i Norge trives på arbeidsplassen og mener sjefen gjør en grei jobb.

De mest fornøyde arbeidstakerne var dansker, meksikanere og svensker.

Råd og tips om medarbeidersamtalen