<strong>Illustrasjonsfoto:</strong> Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer

Stresset? Ikke skyld på sjefen

Det er nemlig din egen skyld, mener sjefene.

Publisert
Sist oppdatert

Koker det i topplokket dagen lang og går du hjem fra jobb med skuldrene på nivå med ørene? Da kan du i stor grad takke deg selv, mener sjefene i ni av ti danske bedrifter.

Dine egne krav til deg selv er nemlig langt oftere årsak til stress enn ledernes krav til deg, ifølge en undersøkelse utført av Dansk Erhverv.

Mens bare hver femte danske bedrift mener at stress "i høy grad" skyldes ledernes krav til de ansatte, mener hver tredje at medarbeidernes egne krav "i høy grad" utløser stress, skriver Berlingske Tidende.

Les også: Ta kontroll over stresset

- Legger lista for høyt

- Mange medarbeidere er så engasjert at de legger lista høyere enn nødvendig. De har så høye krav at de konstant sjekker mail eller har mobilen påslått, sier Kira Brøndholdt Johnson, fagsjef i Dansk Erhverv.

<strong>Illustrasjonsfoto:</strong> Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer


Psykolog Krister Halck i det norske firmaet Psykologbistand påpeker at stress er sammensatt og at årsakene ofte finnes på flere plan. Selv deler han inn årsakene i tre dimensjoner: en individuell, en kollegial og ledermessig og en strukturell dimensjon.

- Den danske undersøkelsen peker på noe viktig, men det er bare en del av en sammenheng. Skal vi jobbe med stress og godt helsefremmende arbeidsmiljø, må vi se på alle tre dimensjonene, sier han til DinSide Helse.

Undersøkelsen går i hovedsak på den individuelle dimensjonen påpeker Halck.

Les også: Blir stresset av god tid

Skjult forventningspress

De ansattes representanter i Danmark er langt ifra enige med ledernes vurderinger av hva det er som gjør dem stresset. De lurer også på hvordan det er mulig å undersøke stress uten å spørre de ansatte om hva de mener.

- Hvordan vet man at medarbeideren ikke stiller så høye krav til seg selv fordi det ligger et skjult forventningspress fra ledelsen, spør LO-sekretær Ejner Holst, ifølge Berlingske Tidende.

Slik stresser du ned

  • Godt fysisk arbeidsmiljø: Gruer du deg til å gå på jobb fordi kollegaen ved siden av deg er så høylytt, fordi det trekker sånn fra klimaanlegget eller fordi du får vondt i ryggen av stolen din? Feil arbeidsmiljø kan gjøre deg stresset, og det vil verken du eller sjefen tjene på, så ta det opp og prøv å få ham eller henne til å gjøre noe med det.
  • Vær sosial: Ta en prat med kollegene dine hver dag og betro deg til noen når du trenger det. Prioriter å spise lunsj i kantina i stedet for på kontorpulten og bli med på en pils etter jobb.
  • Ikke vær for sosial: Du må likevel ikke bli så sosial at du ikke får gjort jobben din. Stadige møter, morsomme mailer som skal leses og litt sladring i forbifarten kan raskt bli en kilde til stress i seg selv. Innimellom kan det være lurt å stenge omverdenen ute så godt det lar seg gjøre, og bare konsentrere seg om å få arbeidsoppgavene gjort.
  • Lær å koble av: Prøv og legg fra deg jobben når du går hjem for dagen. Mobilen og internett gjør det mulig å være tilgjengelig døgnet rundt, men hjernen har ikke like stor kapasitet og følgene kan bli at du blir utbrent. Er du avhengig av å sjekke mail, kan du begrense tidsbruken ved å bruke en stoppeklokke. Og hvis jobbekymringene forfølger deg utover kvelden, prøv å skrive ned bekymringene på en papirlapp før du legger deg.
  • Kilde: New Scientist

  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer