Sjefen - stadig viktigere

JOBB: De siste års finansskandaler har skremt blådressene til å ta etikken på alvor. Dagens toppsjefer må nemlig ha et godt navn og rykte for å lykkes. I hvert fall hvis vi skal tro de nye tallene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Toppledernes omdømme står nå for 30 prosent av selskapets tillitskapital. Og med det har etikk rykket opp som det viktigste kriteriet for god anseelse blant næringslivsledere, foran evnen til å skape god lønnsomhet og det å omsette strategi i handling.

Det viser i hvert fall en ny undersøkelse gjennomført av Burson-Marsteller AS og Research International Norge. Topplederens anseelse er nå helt avgjørende for selskapets omdømme.

Må ha tillit

Fra utlandet er kanskje Enron-skandalen i USA og rotet i svenske Skandia mest kjent. Men heller ikke her på berget har vi sluppet helskinnet unna. Statoils klønete håndtering av Iran-saken er ett godt eksempel på saker som antas å ha påvirket sammenhengen mellom toppleders og selskapets omdømme.

- Hvem som leder selskapet er det viktigste kriteriet når premissgivere som finansmarkedet, myndigheter og medier skal vurdere en bedrifts renommé, sier administrerende direktør, Claus Sonberg i Burson-Marsteller AS i en pressemelding.

Tallene

Hva er viktigst for deg?

(Avsluttet)
At sjefen evner å omsette teorien i praksis slik at målene nås(56%) 72
Sjefens anseelse og etiske ryggrad(24%) 31
Bedriftens miljø- og samfunnsansvar(20%) 26
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


81 prosent sier at toppleders anseelse er av stor betydning når de skal vurdere et selskaps omdømme. Toppleders andel av selskapets samlede tillitskapital er økt fra 26 til 30 prosent, viser undersøkelsen, som er gjennomført blant 600 opinionsledere i Norden.

72 prosent av de spurte sier at de ville kjøpt aksjer i et selskap der toppleder har et godt omdømme. Dette er en økning i forhold til 2001-undersøkelsen, der de fleste svarte at de ville se på selskapet som en potensiell samarbeidspartner.

- Dette viser at man kan måle toppleders omdømme i kroner og øre, og at investeringer i tiltak som bygger omdømme også kan bidra til selskapets verdsettelse, sier Claus Sonberg i Burson-Marsteller AS.

Etikk?

Etikk har rykket opp som det viktigste kriteriet for en toppleders anseelse. I 2001 lå det på en tredjeplass etter evnen til å skape resultater og lønnsomhet og evnen til å omsette strategier i handling. Disse egenskapene utgjør fremdeles "topp tre"-kriteriene i undersøkelsen.

I 2003-undersøkelsen er det for første gang spurt om hva som fører til at ledere og selskaper taper anseelse. Også på dette spørsmålet topper "manglende forretningsetikk" listen, fulgt av svak gjennomføringsevne og manglende evne til å innfri løfter til aksjemarkedet.

- Det er liten tvil om at de negative avsløringene i norsk og internasjonalt næringsliv de siste par årene har hatt stor innvirkning på hvordan topplederes og selskapers omdømme vurderes, sier Claus Sonberg.

Samfunnsansvar har liten betydning


Bedriftens miljø- og samfunnsansvar scorer overraskende lavt når opinionsledere skal vurdere dette kriteriets betydning for et godt omdømme. Kun 21 prosent mener dette er viktig for et godt omdømme. Unntaket er politikerne, som rangerer nettopp samfunnsansvar som et av de viktigste kriteriene for et godt omdømme.

- Så mye som det fokuseres på samfunnsansvar i dag, er det et paradoks at finansmarkedene og mediene i så liten grad vektlegger dette i vurderingen av toppleders omdømme. Toppledere og deres selskaper bør imidlertid merke seg hvor viktig dette er for norske politikere. I Norge spiller politiske myndigheter en avgjørende rolle også innen finans og næringsliv, sier Claus Sonberg.

Kilde: NTB Pluss

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!