Service & reiseliv

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Jobber: Hotelleder/-direktør, servitør, kokk.

Positivt: Mye folk og mange ting som skjer. Folk i denne bransjen har sjelden tid til å kjede seg. Definitivt ikke noe for kontorrotter. Du trenger ikke seks år på universitetet, men likevel er lønna ikke så verst - mye takket være tips/drikkepenger.

Negativt: Servitører og bartendere må tåle høyt støynivå, og mye mas fra fulle folk. Misfornøyde hotellgjester er heller ikke alltid like enkle å ha med å gjøre - særlig dersom de kun snakker sitt eget morsmål. Et hotell stenger aldri, og det kan bli mange arbeidstimer. Kokker må ofte lage mat så fort at blodtrykket kan stige faretruende raskt. De har dessuten ikke så veldig høy lønn.

Hva sier de selv?

- Folk i hotellbransjen må være serviceinnstilte, utadvendte, kommunikative og trives sammen med mennesker. De må ha en utpreget sosial intelligens, sier Lone Litlehamar, avdelingsdirektør ved Norsk Hotellhøgskole i Stavanger.

- De må ellers være energiske og få ting gjort raskt. Evnen til å ta raske beslutninger er en forutsetning. Vi må ha løsningen før kunden har uttrykt behovet. Dessuten er de ofte praktisk orienterte og liker å jobbe mye. Det jobbes mye i denne bransjen, sier Litlehamar.

Gå til

Jobbkalkulatoren

for å se sentrale egenskaper for de ulike stillingene.