Råd 2: Bli cocktailparty-konge

Vær aktiv. Vær med i organisasjoner. Forsøk å markedsføre deg selv ved å være sosial. Foreslå å møte mennesker med jevne mellomrom.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

- Man kan si hva man vil om amerikanere, men de kan bygge nettverk. De har en helt annen kultur på nettverksbygging. Cocktail-partyet er et utmerket eksempel. Der er normen at man skal sirkulere, sier Jens Petter Heyerdahl, administrerende direktør i Isco Group.

Ha åpningsreplikken klar og selvtilliten i orden. Gi inntrykk av at du er en dynamisk person.

De aktive

- Flinke nettverksbyggere møter jevnlig folk de har møtt tidligere og trives sammen med. De foreslår å ta en lunsj, et møte eller til og med å gjøre business sammen, sier Heyerdahl.

- De fleste ledere har vært aktive i organisasjoner helt fra studietida. De får nyttig organisasjonserfaring og en rekke venner og bekjente. Disse utgjør nyttige kontakter, sier doktorgradsstudent Ragnhild Kvalshaugen ved Handelshøyskolen BI.

- Du skaffer deg selvsagt et godt nettverk gjennom arbeidserfaring, altså de selskapene hvor du har jobbet og jobber. Mange treffer også mange gjennom organisasjoner som Rotary og Lion’s Club, sier Kvalshaugen.