Prøvekanin på privat skole

- Studieopplegget ved Noroff-instituttet var så dårlig at jeg like gjerne kunne ha tatt eksamen som privatist, sier Stig Øystein Martinsen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]
Prøvekanin på privat skole

- Er Noroff-instituttet kun ute etter å sko seg på mangelen på folk med IT-kompetanse? spør Martinsen (bildet) og viser til floraen av private skoler som tilbyr fristende studier på kort tid.

- Jeg skulle ta den web-baserte varianten av systemutviklerstudiet. Prisen var 49.500 kroner, men studiet skulle til gjengjeld ta bare ett år - i motsetning til tre år på høyskole, forteller Martinsen.

Fungerte dårlig

28-åringen gjennomførte første halvdel av studiet, men sluttet i andre semester.

- Jeg var en del av det første kullet på studiet, som begynte høsten 2000. Alt rotet viste tydelig at vi var som prøvekaniner, eller beta-testere, å regne, sier Martinsen.

De viktigste ankepunktene var:

  • Store forsinkelser i studiet.

    - Vi fikk ikke den lovede pensumlitteraturen i tide. Første eksamen ble utsatt én måned. Derfor ble vi forsinket, og det var vanskelig å gjennomføre studiet på ett år, sier han.

    - Jeg hadde jo tatt opp studielån for ett år. Da forventer man at studieopplegget skal funke fra første dag og at det er mulig å ta studiet på ett år, sier Martinsen.

  • Elendige og flere ganger fraværende tilbakemeldinger fra lærere.

    Skolen reklamerer med at "man har mulighet til å kommunisere både 'på tomannshånd' med en medstudent eller med faglæreren ... Læreren vil ha kontortid som er spesielt avtalt for hver klasse. På disse tidspunkt kan han treffes, for eksempel via e-post".

    Artikkelen fortsetter under annonsen

    - Som webstudent i et virtuelt klasserom, er man avhengig av tilbakemeldinger på e-post fra lærerne. Gjentatte ganger fikk jeg ikke svar eller ventet forgjeves på faglige spørsmål jeg hadde sendt til lærere, sier han.

    - En av lærerne sa til og med at han ikke hadde fått beskjed fra skolens ledelse om å sende tilbakemeldinger på innsendingsoppgaver. Læreren gjorde det av og til for å være hyggelig, sier Martinsen.

  • Virtuelle verktøy fungerte dårlig.
  • Skolen skriver på nettsidene at de tilbyr kommunikasjonsformene "intern e-post, chatte-grupper, oppslagstavler, nyhetsgrupper og online webkonferanser".

    - Lite av dette fungerte i praksis. Selv om det bedret seg noe etterhvert, florerte feilmeldingene. Server- og linjekapasiteten var åpenbart ikke god nok, sier han.

    - Siden tilgangen til web-baserte verktøy funket så dårlig, var det av og til vanskelig å skjønne hvorfor man i det hele tatt skulle logge seg på skolens nettverk. Det hadde funket like godt å kommunisere med medstudenter via e-post og ta eksamen som privatist. Mye billigere hadde det også vært, sier Martinsen.

    Klikk på linken øverst til høyre i artikkelen for å lese Martinsens utdrag fra korrespondansen med Noroff-instituttet. Les også skolens kommentarer.

    Relaterte artikler:
    Framtidas jobbvinnere
    De private skolene
    Ta IT-studier online
    Studér opp lønna
    Studielånsguiden
    Klikk deg til suksess