Presse, PR & reklame

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Jobber: Journalist, pressefotograf, informasjonsrådgiver, tekstforfatter/AD (reklame).

Positivt: En variert hverdag med ulike oppgaver tiltaler mange. Kreativt og skapende arbeid er ettertraktet, noe opptakskravene til journaliststudiene tydelig viser. Mange synes det er inspirerende å få utøve kritisk journalistisk arbeid. En journalist har makt til å sette ting på dagsorden selv om dette innebærer å kynisk henge ut de involverte. Lønna er god, særlig i informasjons- og reklamebransjen.

Negativt: Vær forberedt på kamp om jobbene. Selv om det utdannes få av disse hvert år, er konkurransen knallhard både i medie- og reklamebransjen. Du må takle deadline samt det å stille ut arbeidet ditt hver dag. Spisse albuer anbefales. Husk at mange misliker journalister, særlig de tabloide. PR-medarbeidere må ha tunga rett i munnen og like å være i rampelyset.

Hva sier de selv?
- Folk som jobber med kommunikasjon må være åpne, offensive og endringsvillige, sier Stein Jacob Frisch, controller i Geelmuyden.Kiese.

Studieleder Astrid Brodtkorb ved Westerdals Reklameskole peker på flere av de samme egenskapene.

- Man må trives med endring som permanent tilstand. Det krever fleksibilitet. Reklamebransjen er ellers en kreativ bransje hvor man jobber tett sammen. Samarbeid er derfor alfa og omega. Folk som liker sololøp passer sjelden inn, sier Brodtkorb.

Gå til

Jobbkalkulatoren

for å se sentrale egenskaper for de ulike stillingene.