Merkevare-kjendisene

Rune Gerhardsen og Sissel Kyrkjebø har lykkes, men Stein Erik Hagen har ikke vært like heldig.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Karriererådgiver Marianne Hagelund i ROM trekker frem disse tre kjendisene som eksempler på personer som har bygget opp seg selv som merkevare.

Sissel

Sissel Kyrkjebø var tidligere uskylden selv, og appellerte til kristne og eldre. Så skjedde det noe da hun møtte ektemannen Eddie Skoller.

Plutselig var hun frekkere, mer utfordrende og langt mer moderne enn tidligere.

- Et klassisk eksempel på det som kalles "rebranding". Kyrkjebø bygget opp et helt nytt image og en annerledes profil, sier Hagelund.

Gerhardsen

Rune Gerhardsen var først den prektige landsfadersønnen med kjernefamilie og rekkehus. Så smalt det.

Han ble nærmest utstøtt av Arbeiderpartiet etter snillisme-boka, skilte seg fra kona Tove og begynte å jobbe i beryktede Geelmuyden.Kiese. Slik ble Gerhardsen moderne. 10 år senere klappes han inn i AP-varmen og går tilbake til politikken.

- Ikke verst å kunne å gå tilbake til politikken etter sin høyprofilerte "rebranding", sier Hagelund.

Rimi-Hagen

En av Norges rikeste menn, og som Kjell-Inge Røkke, har heller ikke Hagen vært redd for å vise det. Millionvillaer og prinsessegaver ga store medieoppslag.

Det samme gjorde høye matvarepriser og Hagens svulmende inntekter. Så gikk han på talerstolen i Vålerenga kirke og snakket varmt for moderasjon.

- Dette er et godt eksempel på "profilsmitte". Hagen var nok ikke helt heldig der, sier Marianne Hagelund.

Artikkelen fortsetter under annonsen