Ler seg til suksess

Det har kommet en ny latterlig medisin.

Det finnes en medisin mot kjedelige møter og manglende entusiasme. Den heter latter. Le sammen med kollegene dine, og arbeidsdagen blir bedre.

Ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten er det konklusjonen fra to såkalte "latterinstruktører" som har begynt å undervise bedrifter i "kunsten å le".

Dansk forlystelse

Meldingen fra Tivoli i København er klar. Det virker faktisk å le. Nå er det som kjent meningen at gjestene i den gamle hagen skal være garantert en god latter - eller som minimum litt moro og kos.

Men det nye er at forlystelsesparken også sørger for kollektive latteranfall for sine medarbeidere. Håpet er at latterkrampene kan være med på å skape gode resultater.

Ikke bare latterlig

Peter Rose er underholdningssjef i Tivoli, og tittelen hans fikk en helt ny dimensjon da han ved siste sesongs avslutning skulle arrangere et evalueringsmøte. Denne gangen var det medarbeidernes underholdning som var i fokus - ikke kundenes. Som en start på et ellers tradisjonelt møte ble en latterinstruktør invitert.

- På TV hadde jeg sett noen "latterfolk" stå og le på Rådhusplassen, noe jeg faktisk syntes så ganske teit ut. Men så skulle vi finne på noe som kunne skape en positiv stemning på møtet, og vi fikk lyst til å prøve det, sier Peter Rose til Jyllands-Posten.

Resultatet var - til forskjell fra TV-opplevelsen - ikke spesielt teit.

He he

Latterinstruktøren begynte å klappe - og si små hi-hi og ha-ha-ord. Det gikk ikke mer enn fem minutter, før latteren bølget gjennom rommet. Og den stoppet først en time senere.

- Det er alltid en som har en god og smittende latter. Og begynner han eller hun å le, kan de andre ikke la være. Det var ikke en eneste som holdt masken. Alle var med, og det skapte en enorm positiv og glad stemning, sier Peter Rose.

Han ser det som en selvfølge at en lattermild atmosfære gjør underverker for kreativiteten og lysten til å samarbeide. Derfor er han ikke i tvil om at kurset ga et faglig utbytte.

Siden har Tivoli brukt latteren som et middel til å riste sammen nye medarbeidere.

Seriøs moro

To av Danmarks latterinstruktører heter Ole Friis og Maj-Britt Wadum. Sammen drar de ut for å trene lattermusklene i store og seriøse bedrifter. Målet er å optimere medarbeidernes arbeidsinnsats.

- Ideen er at de ansatte skal gi fullstendig slipp på seg selv i et par timer. De glemmer alle normer og bekymrer seg ikke om å se bra ut eller oppføre seg som andre forventer. Neste gang de selv eller deres kollega gjør en feil, er det lettere å le av det. Det gjør noe for teamfølelsen - de ansatte blir ofte overrasket over at de kan ha det gøy sammen, sier Ole Friis.

Også mindre ”morsomme” bedrifter enn Tivoli har kastet seg ut i latterkunsten. På latterkonsulentenes kundeliste står blant andre bedrifter som Københavns Energi og medisinalfirmaet Novo Nordisk.

Fra India

Ifølge instruktørene er det i lattermaniens hjemland, India, gjort undersøkelser som påviser effekten av en daglig latterpause. En arbeidsplass forsøkte seg med å få de ansatte til å le 10 minutter hver dag. Etter en stund ble sykefraværet mindre, produktiviteten steg og atmosfæren på kontoret ble bedre.

Så langt trenger likevel ikke andre bedrifter å gå med latterøvelsene, mener Maj-Britt Wadum. Får man redusert litt på selvhøytideligheten og lærer å le sammen i stedet for å skule på hverandre, har man kommet langt.