Mange opplever eksamensangsten som å henge i en tynd tråd.
Mange opplever eksamensangsten som å henge i en tynd tråd.Vis mer

Jag bort eksamensangsten

Svetten siler nedover ryggen, det svartner for øynene og plutselig mister du pusten. Du er oppe til eksamen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Våren nærmer seg. Verden blir grønn, og det er på tide å ta et glass kaldt hvitvin på bryggen. Vårsesongen er kos for noen. Kos for dem som ikke har allergi eller skal ha eksamen. Vi andre må nyse og svette – innendørs.

Er du en av dem som har det skikkelig ille når du skal til eksamen, eller kjenner du noen som ikke takler presset? Professor i psykologi ved BI, Paul Moxnes, har gode råd for hvordan man kommer seg gjennom eksamenstiden.

Angst og redsel er bra

- Du må ikke være redd for redselen din. Redselen og angsten er en prestasjonsfremmer. Redselen gjør at du tar deg ekstra godt sammen, sier Moxnes.

Han fremhever at en ”don’t worry, be happy”-holdning er skadelig.

- Hvis man ikke bekymrer seg litt, klarer man heller ikke å prestere det lille ekstra som skal til, sier professoren.

Varm og kald angst

Moxnes skiller mellom varm og kald angst. Den varme angsten er den angsten som gjør deg mer aktiv og energisk. Tar angsten overhånd, blir den til en kald angst som gjør deg passiv.

- Med den kalde angsten blir du totalt lammet. Du får blackout, blir panikkslagen og klarer ikke å si noe, sier Paul Moxnes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Syk eller stryk?

Moxnes har selv opplevd å ha elever som har blitt rammet av kald angst.

- En av mine elever fikk total blackout. Han avbrøt eksamen, dro rett til legen og ble sykemeldt. Og han gjorde det helt riktige. Hadde han blitt i eksamenslokalet, hadde han strøket. Med en legeattest i hånden, fikk han mulighet til å gå opp til eksamen senere, forteller professoren.

Rammes du av total panikk i eksamenslokalet, bør du altså komme deg ut raskere enn lynet. Dra direkte til legen, og be om en legeerklæring om at du er blitt rammet av panikklidelser under eksamen.

Hjelp å få

Ønsker du å bruke litt penger på å kurere eksamensnervene, er det mulig å melde seg på et kurs i eksamensteknikk.

- På et slikt kurs vil du lære å håndtere den psykologiske siden av eksamenssituasjonen, sier Moxnes.

Du kan lese mer om eksamenskurset ved å klikke på lenken øverst til høyre.

Ved å klikke på den andre lenken øverst kan du lese mer om hva Paul Moxnes fraråder når eksamensnervene skal takles.

Diskuter din eksamens-angst

Diskuter denne artikkelen med andre. Er du redd for eksamen? Hvordan takler du presset? Har du noen morsomme eksamenshistorier som du ønsker å dele med andre? Fortell oss om dine eksamensredsler her.