"Hvorfor den rette?"

"Hvorfor mener du at du er den rette for oss?" Her har du muligheten til å selge deg selv.

- Det intervjuerne egentlig er ute etter, er å få deg til å fortelle at du er motivert. Du må formidle at du har kompetanse og motivasjon, sier Olaf Bergesen i TMP Solér.

Men du bør ikke overdrive. Det kan ha motsatt effekt av hva du ønsker.

Ikke overdriv

- Går du for langt i å beskrive motivasjonen din, kan du overselge deg. Dette unngår du ved å være ærlig, sier Bergesen. Geir Fottland i ISCO Group er enig med Bergesen.

- Du bør ha et reflektert svar på hvorfor dine kvalifikasjoner er viktige for virksomheten. Her vil du få glede av dine grundige forberedelser, sier Fottland.

Ifølge Anne Selvig i Statoil brukes dette spørsmålet lite i Statoil. Der satser de på spørsmålet om hvorfor du søker for å finne ut om du er motivert for jobben.