Hodestups inn i hodejakta

Hodejegerne er slett ikke bare ute etter middelaldrende menn i dress. De tar også folk rett fra skolebenken.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

- Vi rekrutterer stort sett folk mellom 32 og 45 år. Vi er likevel ikke fremmede for å vurdere talentfulle kandidater under 30 år, sier hodejeger-guru Lars Esholdt i Human Capital Group.

- Til stillinger innen IKT-bransjen headhunter vi av og til folk i 25-års-alderen, sier direktør Magne Amundsen i Mercuri Urval i Oslo.

- Ofte er vi ute etter programmere og gode selgere til IKT-kunder. Mange av disse er unge, og vi har headhuntet folk rett fra skolen, sier partner Lars Petter Tveteraas i Netsearch.

Mystikkens slør

De er mange, og de kan gi karrieren din et heftig løft.

Floraen av hodejegerbedrifter her i landet er omfangsrik. Den omfatter både mindre norske bedrifter som kun jobber med headhunting, og norske avdelinger av store internasjonale konsulentselskaper med headhunting som ett av arbeidsområdene.

Bedriftene jobber med såkalt "executive search". De scanner markedet for potensielle kandidater og tar kontakt i det stille - uten annonsering. Denne delen av virksomheten har tradisjonelt vært forbundet med diskresjon og mystikk. Få ledere liker at hodejegere rapper medarbeiderne deres.

Aktørene i bransjen får derfor mye kritikk, blant annet for først å rekruttere en nøkkelperson til en bedrift, for så å "stjele" vedkommende til en konkurrende bedrift.

Bedriftene annonserer av og til også stillingene for klientene. Mange gjør begge deler. De har også databaser over potensielle kandidater. De benytter blant annet personlighetstester for å vurdere kandidatene.

De tar mellom 150.000 og 500.000 kroner for å rekruttere en toppleder, noe mindre for stillinger på lavere nivå.

Klikk på linkene øverst til høyre i artikkelen for å lese Lars Esholdts hodejeger-råd samt se en oversikt over hodejegerbedrifter i Norge.

Relaterte artikler:
Slik sjarmerer du en hodejeger
Den store vikarbyråguiden
Formidling: De nye yrkene