Har du humor på jobben?

Humoristene blant oss kan juble: Et mer uformelt arbeidsliv gjør at humor ses på som viktigere enn før ved ansettelser.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Et mer uformelt arbeidsliv stiller andre krav til oss. Sosial intelligens er viktig om prosjektorganisering og team-jobbing skal fungere.

Ta meg til jobbvitsene

Tegning: Anne Angelshaug. Vis mer

- Er du sosialt inkompetent, hjelper det ikke at du er faglig dyktig. Du evner nemlig ikke å formidle din dyktighet, samtidig som du er et stressmoment for dine medarbeidere, sier latterprofessor Sven Svebak ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim til nyhetsbyrået Newswire.

Svebak, som har skrevet boka 'Forlenger en god latter livet?', avviser at humor gjør at man ikke tar ting alvorlig.

I stedet vil de største humoristene bruke lite energi på bagateller, og kan dermed takle situasjonene som fortjener oppmerksomhet.

– Humor er en forutsetning for å mestre det daglige liv på en vellykket måte. Man klarer å se ting i et annet lys, og ikke hefte seg opp i bagateller. Dermed overdimensjonerer man ikke problemene, sier Sven Svebak.

Jeg vil lese jobbvitsene