Gründer: Fra idè til virkelighet

Veien fra en idé til ferdig forretningskonsept, er ofte lang og svært kronglete. Forretningsplanen er kartet der du selv tegner veien til målet. Vi viser deg de viktige punktene du må ha med.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Forretningsplanen skal tvinge deg til å tenke gjennom de kritiske aspektene for at forretningsidéen din skal lykkes, sier Vidar Mortensen fra Start and run, en hjelpeside for gründere på nettet.

Trykk på lenkene til høyre for å se hvilke punkter du må ha med i forretningsplanen, og hvorfor du bør beskytte idéen din.

Hva er en forretningsplan?

Forretningsplanen skal beskrive idéen som ligger bak, og skal forklare andre hva du ønsker å gjøre, og hvordan du skal klare det.

- Forretningsplanen skal forklare hvordan ditt produkt skal produseres, hvordan det skal markedsføres, hvem som skal kjøpe det, hvor mye kapital som trengs, tidsrammer og konkurransen du vil møte, sier Mortensen.

Hvorfor er en forretningsplan så viktig?

En god forretningsplan kan ikke redde en dårlig ide, men en dårlig forretningsplan kan ødelegge en god ide
En god forretningsplan kan ikke redde en dårlig ide, men en dårlig forretningsplan kan ødelegge en god ide Vis mer


- Forretningsplanen er hjelpemiddelet som gjør at gründere vurderer alle aspekter som er viktige for å bringe produktet til markedet, sier Vidar Mortensen. Mortensen påpeker at det er en svært god måte å strukturere seg arbeidet sitt på.

Planen skal si hvordan realiseringen av ideen din skal foregå, identifisere kritiske suksessfaktorer, og ikke minst være en salgsbrosjyre overfor potensielle investorer.

Hvor omfattende bør den være?

- En forretningsplan er en detaljert beskrivelse av alle sider ved forretningskonseptet, og blir derfor ofte svært omfattende. Men lengden avhenger også av selskapets kompleksitet, usikkerheten rundt selskapet, omgivelsene, ledernes personlige stil.

Styr unna for detaljerte beskrivelser av de tekniske løsningene, og heller fokusere på de markedsmessige elementene, ettersom den primære målgruppen oftest er investorer.

- Det lønner seg å lage et sammendrag på en side, der nøkkeldataene presenteres for å lokke potensielle investorer til å bli med videre, sier Eilert Enger fra SND. .

Planen er et hjelpemiddel - ingen bibel

- Som en gründer ser du oftest alle mulighetene som finnes, mens leserne av planen vil fokusere på alt som kan gå galt, sier Elbjørg Gui Standal, studierektor ved Handelshøyskolen BI.

- Det er derfor viktig at du selv formulerer ideene og tankene omkring kommersialiseringen i forretningsplanen, sier Thorvald Steen fra Myventurelab. Dermed får du tydeliggjort ideen, og veien du ønsker å gå, og du vil etter å ha lagt bak deg de trivielle oppgavene, få mer målrettet og konkrete råd, når du etterhvert trekker inn bedriftsrådgivere.

Når du føler at du nærmer deg slutten på utviklingen av forretningsplanen, lønner det seg å få tilbakemelding med tanke på juridiske, finansielle, markedsmessige og tekniske aspekter.

Det som da er viktig å huske på er at forretningsplanen er et dynamisk verktøy. Det betyr at det er noe som hele tiden må ligge i bakhodet, samtidig som det er viktig å hele tiden kunne tilpasse seg nye forhold. På den måten vil du kunne styre etter langsiktige visjoner, samtidig som du utnytter et gründerselskaps dynamikk og tilpasningsevne.

Artikler i Gründerskolen:
-Del I: Har du en gründer i magen?
-Del II: Fra idè til virkelighet
-Del III: Finansiering